2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek

2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai

2.4.1. A komplex tehetséggondozás értelmezése

Feger (1997) a külföldi kutatások összegzése alapján megalkotta a tehetségfejlesztés főbb tartalmi elemeit magában foglaló rendszerét, amelyre építve valóban komplexszé tehetjük a tehetséggondozó programokat, s ebből fakadóan e programok a tehetségígéretek hatékony fejlődését eredményezhetik – amint azt már a hazai gyakorlati tapasztalatok is bizonyítják (vö. Balogh, 2004, 2012; Polonkai, 2011, 2014).

A komplex tehetséggondozó programok főbb pillérei Feger szerint:

(1) A tehetséges gyermek erős oldalának támogatása;

(2) a tehetséges gyermek gyenge oldalainak fejlesztése;

(3) „megelőzés”, „légkörjavítás”, társas kapcsolatok fejlesztése;

(4) olyan területek támogatása, amelyek közvetve befolyásolják a tehetség kibontakozását, biztosítva a pihenést, feltöltődést.

A tehetséges gyerek hatékony fejlesztéséhez mind a négy terület fontos, s a korszerű tehetséggondozó programokban ezek mindegyike megtalálható. Ezen elemek mindegyikének megvannak a maga értékei, azonban a valóságban ezek akkor hatékonyak, ha a rendszerszemlélet következetesen érvényesül a tehetség felismerésében és fejlesztésében is (Oswald és Weringer, 2012; Renzulli és D’Souza, 2012; Rogalla, 2012).