- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.3.4. Speciális tehetségcsoportok
2.3.4.1. Alulreprezentált és alulellátott csoportok a tehetséggondozásban
A kétszeresen kivételes tanulók, az alulteljesítő tehetségek, a kreatív tehetségek és a lányok/nők tehetségfejlődésének folyamata a tehetséggondozás szakirodalmában a tehetséggondozás alulreprezentált csoportjainak problémakörébe ágyazottan jelenik meg (vö. Lovecky, 2004; Mező és Harmatiné Olajos, 2013). Ma már világos a tehetséggondozó szakemberek előtt, hogy a tehetséggondozó programok beválogatási metodikája, és magának az adott tehetséggondozó programnak a filozófiája is lehet elfogult, azaz – az oly sokat bírált intelligenciatesztekhez hasonlóan – bizonyos tanulói csoportokat előnyben részesíthet, míg másokat figyelmen kívül hagy, vagy nem teremt számukra olyan feltételeket, melyek révén a társadalmi „főáramhoz” tartozó tanulókkal azonos esélyeket kapnának (vö. Borland, 2005).
A speciális tehetségcsoportokkal kapcsolatban az alulellátottságra hívja fel a figyelmet többek között Gyarmathy (2002).
Következő fejezet: >>> 2.3.4.2. A kreatív tehetségek fejlődésének kérdései