• Tartalomjegyzék
  • A tehetség kézikönyve elé
    • 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
      • 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
        • 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
          • 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
            • 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
              • 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
                • 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
                  • 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
                  • 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
                    • 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
                      • 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
                        • 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
                          • 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
                            • 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
                              • 2.6. Főbb tehetségterületek
                                • 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
                                  • 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
                                  • 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
                                    • 3.1. A fejlesztő szakemberek és a szülők együttműködése a tehetséggondozásban
                                      • 3.2. A tehetségfejlesztő szakemberek szerepei, együttműködésük
                                        • 3.3. Példaértékű, jelenleg működő tehetségterületi fejlesztő programok és komplex programok
                                        • 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
                                          • 4.1. Nemzeti programok, keretrendszerek, eredmények, víziók
                                            • 4.2. a határon túli Tehetségsegítés gyakorlata
                                              • 4.3. Tehetségprogramok: nemzetközi tendenciák a tehetségnevelésben
                                                • Ábrák jegyzéke
                                                  • Táblázatok jegyzéke
                                                  • Tartalomjegyzék

                                                  • Ajánlás

                                                  • A tehetség kézikönyve elé

                                                  • 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG

                                                    • 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)

                                                      • 1.1.1. Kezdeti lépések a tehetségsegítés terén

                                                      • 1.1.2. A magyar felsőoktatás helyzete Mohács előtt

                                                    • 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)

                                                      • 1.2.1. A kollégiumi típusú iskolák szerepe a tehetségsegítésben

                                                      • 1.2.2. Katolikus felsőoktatás, az első, tartósnak bizonyuló magyar egyetem megalapítása

                                                    • 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)

                                                      • 1.3.1. Az állami felsőoktatási politika kezdetei

                                                      • 1.3.2. A szakképzés fejlesztése

                                                    • 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)

                                                    • 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században

                                                    • 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig

                                                    • 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig

                                                  • 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek

                                                    • 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek

                                                      • 2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai

                                                        • 2.1.1.1. Bevezetés

                                                        • 2.1.1.2. A tehetségfogalom mint a tehetségelméletek alapja

                                                        • 2.1.1.3. A klasszikus tehetségelméletek bemutatása

                                                          • 2.1.1.3.1. Renzulli háromkörös tehetségmodellje

                                                          • 2.1.1.3.2. Mönks tehetségmodellje

                                                          • 2.1.1.3.3. Tannenbaum csillagmodellje (1983)

                                                          • 2.1.1.3.4. Czeizel 2×4+1 faktoros modellje

                                                          • 2.1.1.3.5. Piirto piramismodellje (1998)

                                                        • 2.1.1.4. A környezet szerepét differenciáltabban bemutató újabb modellek

                                                          • 2.1.1.4.1. Sternberg WICS-modellje

                                                          • 2.1.1.4.2. Gagnè megkülönböztető tehetségmodellje

                                                          • 2.1.1.4.3. Heller München-modellje (a hatékony tanítási környezet modellje)

                                                          • 2.1.1.4.4. Betts autonóm tanuló modellje (1986)

                                                          • 2.1.1.4.5. Ziegler akciotóp (Actiotope) modellje

                                                          • 2.1.1.4.6. Silverman tehetséggondozási koncepciója (1998)

                                                          • 2.1.1.4.7. Eyre – „Átfogó lépések rendszere”

                                                        • 2.1.1.5. Öröklés – környezet – gyakorlás a szakértelem megszerzésében

                                                          • 2.1.1.5.1. Simonton emergens-epigenetikai modellje

                                                          • 2.1.1.5.2. Ericsson – a szakértővé válás útja

                                                        • 2.1.1.6. Összefoglalás

                                                        • 2.1.1.7. A 21. század új kihívásai

                                                      • 2.1.2. Intelligencia és tehetség

                                                        • 2.1.2.1. Intelligencia és/vagy tehetség?

                                                        • 2.1.2.2. Általános intelligencia vagy speciális képességek?

                                                        • 2.1.2.3. Túl az általános intelligencián

                                                        • 2.1.2.4. Elméleti és gyakorlati következmények

                                                    • 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak

                                                      • 2.2.1. A tehetségígéretek keresése, azonosítása

                                                        • 2.2.1.1. A tehetségazonosítás elméleti alapjai

                                                        • 2.2.1.2. A tehetséges gyermekek/tanulók felismerésének jelentősége, a tehetségazonosító tevékenység jellemzői, alapelvei

                                                        • 2.2.1.3. A gyermekek/tanulók megismerésének főbb módszerei

                                                          • 2.2.1.3.1. Interjú – beszélgetés a gyermekkel, szülővel, a tehetséggondozásban részt vevő más szakemberekkel

                                                          • 2.2.1.3.2. Dokumentumelemzés: a gyermek/tanuló által készített és/vagy róla készült dokumentáció adatainak elemzése, értelmezése

                                                          • 2.2.1.3.3. Kérdőívek alkalmazása a tehetség felismerésének folyamatában

                                                          • 2.2.1.3.4. Megfigyelés, a napi tevékenységek során szerzett tapasztalatok strukturálása, rendszerezése

                                                          • 2.2.1.3.5. Mérés – a pedagógiai gyakorlatban alkalmazható mérőeszközök

                                                        • 2.2.1.4. A gyermeki/tanulói személyiség megismerésére irányuló konkrét módszerek

                                                          • 2.2.1.4.1. Biológiai jellemzők, testi-fizikai állapot megismerésének módszerei

                                                          • 2.2.1.4.2. Pszichológiai jellemzők, a tehetségjegyek felismerésének módszerei

                                                          • 2.2.1.4.3. A A szociológiai jellemzők megismerésének módszerei

                                                        • 2.2.1.5. Esetleírás – pedagógiai jellemzés készítése

                                                      • 2.2.2. A csoportos képességméréseken alapuló tehetségazonosítás alapelvei és gyakorlati kérdései

                                                        • 2.2.2.1. A képességmérésen alapuló tehetségazonosítás alapvető nehézségei

                                                          • 2.2.2.1.1. A tehetség mint fejlődési folyamat

                                                          • 2.2.2.1.2. Egyenetlenség a fejlődésben: diszszinkrónia

                                                          • 2.2.2.1.3. A képességek és tehetségterületek sokfélesége

                                                          • 2.2.2.1.4. Környezeti tényezők és interakciók

                                                          • 2.2.2.1.5. Programok és értékelési folyamatok

                                                        • 2.2.2.2. Szükséges-e a tehetségazonosítás?

                                                        • 2.2.2.3. A tehetségvizsgálatok alapelvei

                                                        • 2.2.2.4. Út az intézményi tehetségazonosításhoz: kérdések, mielőtt hozzákezdünk

                                                      • 2.2.3. A versenyek és a versengés szerepe a tehetségek kibontakozásában

                                                        • 2.2.3.1. Bevezetés

                                                        • 2.2.3.2. A versengés és a verseny különbsége

                                                        • 2.2.3.3. Tehetség és versengés

                                                        • 2.2.3.4. Tehetség és versenyzés

                                                          • 2.2.3.4.1. A versenyek előnyei

                                                        • 2.2.3.5. A versenyzés hátrányai

                                                        • 2.2.3.6. Az adaptív és sikeres versengéshez szükséges pszichés képességek

                                                          • 2.2.3.6.1. A versengés során keletkező szorongás kezelésének a képessége

                                                          • 2.2.3.6.2. Kihívás vagy fenyegetés: a teljesítmény és versengési helyzetek értelmezése és keretezése

                                                          • 2.2.3.6.3. A mentális erő vagy küzdőszellem jelentősége

                                                          • 2.2.3.6.4. A reziliencia vagy ellenálló képesség szerepe és a versengés kapcsolata

                                                          • 2.2.3.6.5. A versengési attitűdök, a győzelemmel és a vesztéssel való megküzdés és a reziliencia kapcsolata

                                                          • 2.2.3.6.6. A győzelemmel és vesztéssel való megküzdés

                                                          • 2.2.3.6.7. A versengés mint készség fejlesztése

                                                    • 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai

                                                      • 2.3.1. A tehetségfejlődés időperspektívája

                                                        • 2.3.1.1. A tehetség kibontakozásának fejlődési és életútszemlélete

                                                        • 2.3.1.2. Korai általános és speciális tehetségjegyek; a fejlődés életkori sajátosságai

                                                          • 2.3.1.2.1. A tehetség korai általános jegyei

                                                          • 2.3.1.2.2. A tehetségfejlődés főbb jellemzői gyermek- és serdülőkorban

                                                          • 2.3.1.2.3. A csodagyerekek sajátosságai

                                                        • 2.3.1.3. A szocioemocionális fejlődés speciális kérdései: az identitás és moralitás fejlődésének jellemzői tehetséges gyermekek és serdülők körében

                                                          • 2.3.1.3.1. A morális fejlődés tehetségeseknél

                                                          • 2.3.1.3.2. A tehetségesek identitásfejlődésének kérdései

                                                        • 2.3.1.4. Pszichoszociális változók mint a tehetségfejlődés meghatározó faktorai

                                                          • 2.3.1.4.1. A család hatásai

                                                          • 2.3.1.4.2. A tehetségfejlődést támogató iskolai légkör és tanári személyiség

                                                          • 2.3.1.4.3. Pozitív pszichológiai szemlélet az iskolában, kreatív klíma, a mindset szerepe a képességek kibontakoztatásában

                                                        • 2.3.1.5. A felnőttkori tehetség jellemzői

                                                      • 2.3.2. A tehetség mint aszinkron fejlődés

                                                        • 2.3.2.1. Az aszinkron és diszszinkron fejlődés fogalma

                                                        • 2.3.2.2. Az aszinkrónia típusai és szintjei

                                                        • 2.3.2.3. A kétszeresen kivételes tehetségek jellemzői, oktatásuk és nevelésük főbb elvei

                                                          • 2.3.2.3.1. A kétszeres kivételesség fogalma

                                                          • 2.3.2.3.2. A kétszeresen kivételes személyek személyiségének általános jellemzői

                                                          • 2.3.2.3.3. A kétszeresen kivételes gyermekek oktatásának és nevelésének főbb alapelvei

                                                        • 2.3.2.4. A kétszeresen kivételes tanulók speciális csoportjai

                                                          • 2.3.2.4.1. Tehetség és tanulási zavar

                                                          • 2.3.2.4.2. Tehetség és ADHD

                                                          • 2.3.2.4.3. Tehetség és Asperger-szindróma

                                                      • 2.3.3. Intenzitás és szenzitivitás egy életen át

                                                        • 2.3.3.1. Intenzitás és szenzitivitás

                                                        • 2.3.3.2. Fejlődési potenciálok a Dabrowski-féle pozitív dezintegráció tükrében

                                                      • 2.3.4. Speciális tehetségcsoportok

                                                        • 2.3.4.1. Alulreprezentált és alulellátott csoportok a tehetséggondozásban

                                                        • 2.3.4.2. A kreatív tehetségek fejlődésének kérdései

                                                        • 2.3.4.3. A női tehetség kibontakozásának kérdései

                                                        • 2.3.4.4. Alulteljesítő tehetségek

                                                    • 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai

                                                      • 2.4.1. A komplex tehetséggondozás értelmezése

                                                      • 2.4.2. A tehetséges fiatal erős oldalának fejlesztése

                                                      • 2.4.3. A tehetséges gyerek, fiatal gyenge oldalának fejlesztése

                                                        • 2.4.3.1. Gyakran előforduló gyenge oldal: a tehetséges fiatal motiválatlansága

                                                          • 2.4.3.1.1. A tanulási motívumok rendszere, kapcsolatuk a tehetséggondozással

                                                          • 2.4.3.1.2. A fejlesztés lehetőségei a hatékony teljesítményértékeléssel

                                                        • 2.4.3.2. Újabb gyakori gyenge oldal a tehetségeseknél: a hatékony információfeldolgozási stratégiák hiánya

                                                          • 2.4.3.2.1. A stratégiahasználat kudarcának okai

                                                          • 2.4.3.2.2. Az információfeldolgozási stratégiák fejlesztésének pszichológiai alapjai

                                                          • 2.4.3.2.3. Értelmi képességek fejlesztése és az önálló tanulás

                                                          • 2.4.3.2.4. A metakognitív készségek

                                                          • 2.4.3.2.5. A hatékony fejlesztés feltétele: szisztematikus és komplex építkezés

                                                        • 2.4.3.3. A kreativitás fejletlensége mint a tehetségesek lehetséges gyenge oldala

                                                          • 2.4.3.3.1. A kreativitás fejletlenségének okai

                                                          • 2.4.3.3.2. A kreativitás fejlesztésének kiindulópontjai

                                                        • 2.4.3.4. A tehetségesek személyiségének fejletlenségéből, zavaraiból fakadó főbb problémák

                                                          • 2.4.3.4.1. Kiemelt jelentőségűek az énkép, önértékelés problémái a tehetségeseknél

                                                          • 2.4.3.4.2. Kiemelt feladatok a fejlesztésben

                                                      • 2.4.4. A tehetségfejlesztés légköre, a tehetségesek társas kapcsolatainak lehetséges problémái mint gyenge pontok, a fejlesztés útjai

                                                      • 2.4.5. Lazító programok hiányából fakadó negatív következmények a tehetségesek fejlődésében, lehetséges megoldásmódok

                                                    • 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához

                                                      • 2.5.1. Gazdagítás, dúsítás

                                                        • 2.5.1.1. Gazdagítási modellek

                                                          • 2.5.1.1.1. A Renzulli-féle gazdagító modell

                                                          • 2.5.1.1.2. A Treffinger-féle modell (1986)

                                                          • 2.5.1.1.3. A Feldhusen és Kolloff (1979, 1986) által kifejlesztett Purdue háromlépcsős modell

                                                          • 2.5.1.1.4. A Betts (1986) által kifejlesztett Autonóm tanuló modell

                                                        • 2.5.1.2. A gazdagítás gyakorlati eszköztára a fejlesztési folyamatban

                                                          • 2.5.1.2.1. A tanulók gazdagítása a problémamegoldó technikákkal

                                                          • 2.5.1.2.2. A kritikai gondolkodás fejlesztése mint gazdagítási módszer

                                                          • 2.5.1.2.3. Kérdezési technikák fejlesztése a gazdagítás részeként

                                                          • 2.5.1.2.4. A gazdagítás speciálisan tehetséggondozásra használt formái

                                                      • 2.5.2. Gyorsítás

                                                        • 2.5.2.1. A gyorsítás leggyakrabban alkalmazott formái

                                                        • 2.5.2.2. Kutatási érvek a gyorsítás mellett

                                                        • 2.5.2.3. Irányelvek a gyorsítás alkalmazásához

                                                      • 2.5.3. A differenciált fejlesztés eszközrendszere

                                                        • 2.5.3.1. Tehetségesek tanítása integrált osztályban

                                                        • 2.5.3.2. Az integráció és a differenciálás biztosítása egyszerre a tehetséggondozásban a kooperatív tanulás segítségével

                                                        • 2.5.3.3. A képesség szerinti csoportosítás szükségessége és formái

                                                        • 2.5.3.4. Egyéni tehetségfejlesztő programok

                                                        • 2.5.3.5. Az individualizáció szerepe a tehetségfejlesztésben: pszichológiai és pedagógiai kiindulási pontok

                                                        • 2.5.3.6. Külföldi példák az egyéni tehetségfejlesztő programok elterjedésére

                                                        • 2.5.3.7. Ziegler és Heller egyéni tehetségfejlesztő programjának modelljei

                                                        • 2.5.3.8. Az egyéni tehetségfejlesztő programok készítésének és megvalósításának rendszerszerű folyamata

                                                        • 2.5.3.9. A tehetségfejlesztés gyakorlatának folyamatmodellje

                                                        • 2.5.3.10. Összegzés: változatosság a differenciálás tehetséggondozásban alkalmazott szervezeti kereteiben

                                                      • 2.5.4. Tanácsadás, módszertani segítségnyújtás

                                                        • 2.5.4.1. A tehetség-tanácsadás jellemzői, leggyakoribb problémahelyzetek

                                                          • 2.5.4.1.1. A tanácsadás, ezen belül a tehetség-tanácsadás meghatározása

                                                          • 2.5.4.1.2. A tanácsadás modelljei

                                                          • 2.5.4.1.3. A tanácsadás szintjei és kompetenciahatárai

                                                          • 2.5.4.1.4. A tehetséggondozás során előforduló leggyakoribb problémahelyzetek

                                                          • 2.5.4.1.5. A tanulóknak, szülőknek, nevelőknek nyújtott tanácsadás specifikumai és etikai kérdései

                                                          • 2.5.4.1.6. A tehetség-tanácsadás során alkalmazott főbb módszerek

                                                        • 2.5.4.2. Az egyéni tanácsadás

                                                        • 2.5.4.3. A csoportos tanácsadás

                                                    • 2.6. Főbb tehetségterületek

                                                      • 2.6.1. Mi a „terület”, és miért fontos ezt figyelembe vennünk a tehetséges személyek fejlődése és fejlesztése szempontjából?

                                                        • 2.6.1.1. A terület fogalmi tisztázása, és ennek jelentősége a tehetségtudományban

                                                          • 2.6.1.1.1. Agyi/neurális hálózati területek

                                                          • 2.6.1.1.2. Intelligencia és intelligenciaterületek

                                                          • 2.6.1.1.3. A domain és a field – a tudásterület és a szakmai terület – megkülönböztetése Bourdieu szociológiai és Csíkszentmihályi kreativitási rendszermodelljében

                                                        • 2.6.1.2. A terület figyelembevétele a tehetséges személyek fejlődésének értelmezésében és gyakorlatában

                                                        • 2.6.1.3. A terület megragadásának nehézségei

                                                          • 2.6.1.3.1. Osztályok, alosztályok, csoportok – általánostól a speciálisig

                                                          • 2.6.1.3.2. Egy terület – több terület – összetett területek – komplex, speciális területek; az egyterületi és a többterületi tehetségek fejlesztésének kérdése

                                                          • 2.6.1.3.3. Párhuzamos területek; egymásból nyíló területek; területváltások és transzfer

                                                          • 2.6.1.3.4. Egyéni tehetség és társas tehetség

                                                        • 2.6.1.4. Tudásterület, szakmai terület, kulturális terület és iskolai tehetségnevelés

                                                        • 2.6.1.5. Összegzés

                                                      • 2.6.2. Matematika tehetséggondozás

                                                        • 2.6.2.1. Bevezetés

                                                        • 2.6.2.2. A matematika tehetséggondozás helye, szerepe a tehetséggondozási rendszerben

                                                        • 2.6.2.3. A magyar matematika tehetséggondozás hagyományai, a matematika tehetségfejlesztés műhelyei

                                                        • 2.6.2.4. A matematikai tehetségek felismerése. A matematika, illetve a probléma­megoldó gondolkodás iránti érdeklődés felkeltésének és fejlesztésének lehetőségei. A matematika tehetségfejlesztéshez elérhető szakmai anyagok

                                                        • 2.6.2.5. Javaslatok a hazai matematika tehetséggondozás eredményesebbé tételére

                                                        • 2.6.2.6. Összegzés

                                                      • 2.6.3. Tehetségfejlesztés a biológiatudományban

                                                        • 2.6.3.1. A biológia tudományában tehetséges tanuló jellemzői és azonosítása

                                                        • 2.6.3.2. A komplex tehetségfejlesztés értelmezése, összetevői a biológia tantárgy területén

                                                        • 2.6.3.3. A biológiában tehetséges tanulók motiválása

                                                          • 2.6.3.3.1. Motívumok és biológiatanítás

                                                        • 2.6.3.4. A biológiatudományokban tehetséges tanulók foglalkoztatásának lehetőségei és módszerei

                                                          • 2.6.3.4.1. A tehetséges tanuló biológiatudományban végzett kutatótevékenysége

                                                          • 2.6.3.4.2. A tehetséges tanuló biológiai kutatásának módszerei: kísérletezés

                                                          • 2.6.3.4.3. A tehetséges tanuló biológiai kutatásának módszerei: modellezés, terepi kutatás, IBL, PBL

                                                      • 2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban

                                                        • 2.6.4.1. A kémiából tehetséges tanulók azonosítása

                                                          • 2.6.4.1.1. A tehetséges tanuló felismerésének lehetőségei a kémiaórán

                                                          • 2.6.4.1.2. A kémiából tehetséges tanulók más intézményekből történő kiválasztásának lehetséges módszerei

                                                        • 2.6.4.2. A tehetség gondozása, tanórán kívüli gazdagító programok

                                                          • 2.6.4.2.1. Szakköri, laboratóriumi foglalkozások szervezése

                                                          • 2.6.4.2.2. Tehetséggondozás versenyekre történő felkészítéssel

                                                          • 2.6.4.2.3. Tudományos kutatómunka mentori rendszerben

                                                          • 2.6.4.2.4. Kémia tehetséggondozó szaktáborok

                                                          • 2.6.4.2.5. Felkészítés érettségi vizsgára

                                                          • 2.6.4.2.6. A finommotorikus tevékenység fejlesztése tanulói kísérletek kapcsán

                                                        • 2.6.4.3. Képességfejlesztés

                                                          • 2.6.4.3.1. Asszociációs gyakorlatok

                                                        • 2.6.4.4. Kooperatív technikák alkalmazása a tehetséggondozásban

                                                          • 2.6.4.4.1. A kooperativitást megvalósító alapelvek

                                                          • 2.6.4.4.2. Az óra előkészítésének és a szervezés fázisainak bemutatása

                                                        • 2.6.4.5. A projektmódszer alkalmazása a tehetséggondozásban

                                                        • 2.6.4.6. Számítógépes programok a tehetségfejlesztés szolgálatában

                                                          • 2.6.4.6.1. A világhálón elérhető egyéb tanítási tartalmak

                                                          • 2.6.4.6.2. Az IKT-eszközök használatának jövőbeli lehetőségei

                                                      • 2.6.5. Tehetséggondozás a fizikatudományban

                                                        • 2.6.5.1. A tehetségről elméletileg fizikus szemmel

                                                          • 2.6.5.1.1. A tanulásban tehetségesek

                                                          • 2.6.5.1.2. A gondolkodásban tehetségesek

                                                          • 2.6.5.1.3. Matematikai készségekben tehetségesek

                                                          • 2.6.5.1.4. Gyakorlati tevékenységben tehetségesek

                                                          • 2.6.5.1.5. Az eszközkészítésben tehetségesek

                                                        • 2.6.5.2. A tehetséges tanulók azonosítása és fejlesztése fizikából

                                                          • 2.6.5.2.1. A tehetséges tanulók azonosításának nehézségei

                                                          • 2.6.5.2.2. Az elméletben kiemelkedők tehetségazonosítása

                                                          • 2.6.5.2.3. Gyakorlati tevékenységben kiemelkedők tehetségazonosítása

                                                          • 2.6.5.2.4. A hétköznapok technikái

                                                        • 2.6.5.3. A tehetségfejlesztés lehetőségei a fizikatudományban

                                                          • 2.6.5.3.1. A tanulásban jók fejlesztése

                                                          • 2.6.5.3.2. Gondolkodásban tehetségesek fejlesztése

                                                          • 2.6.5.3.3. A matematikában tehetségesek fejlesztése

                                                          • 2.6.5.3.4. Eszközhasználatban tehetségesek fejlesztése

                                                          • 2.6.5.3.5. Tehetségfejlesztő stratégiák, technikák a fizikatudományban

                                                        • 2.6.5.4. További tehetségfejlesztő eszközök a fizikatudományban

                                                          • 2.6.5.4.1. Az infokommunikációs technika szerepe

                                                          • 2.6.5.4.2. Fizikai feladatok, feladatmegoldások szerepe a tehetségfejlesztésben a fizikatudományban

                                                      • 2.6.6. Tehetséggondozás az irodalmi alkotó tevékenységben

                                                        • 2.6.6.1. Az irodalomtanítás és a tehetségfejlesztés lehetőségei

                                                          • 2.6.6.1.1. Az irodalmi tehetségfejlesztés munkáját segítő modellek

                                                          • 2.6.6.1.2. Válogatás és gazdagítás

                                                          • 2.6.6.1.3. A tantermi környezet nyújtotta lehetőségek

                                                        • 2.6.6.2. Fejlesztő feladatok

                                                          • 2.6.6.2.1. Bevezetés az irodalomba – a tehetségfejlesztés kezdeti lehetőségei

                                                          • 2.6.6.2.2. Feladatlap Tóth Krisztina Térkép című novellájának feldolgozásához

                                                          • 2.6.6.2.3. Feladatlap Móricz Zsigmond két novellájának értelmezéséhez

                                                          • 2.6.6.2.4. Móricz Zsigmond Judith és Eszter című novellájának értelmezése – a gazdagítás és az elmélyítés lehetőségei

                                                          • 2.6.6.2.5. A populáris nyelvi regiszter az irodalmi alkotótehetség fejlesztésében – egy szappanopera története

                                                        • 2.6.6.3. Összegzés

                                                      • 2.6.7. Nyelvi tehetség: anyanyelv, beszédtudomány, idegen nyelv

                                                        • 2.6.7.1. Mi az a nyelvi tehetség?

                                                        • 2.6.7.2. A beszédtanítás hagyománya

                                                        • 2.6.7.3. Beszéd és nyelv, kompetenciák

                                                        • 2.6.7.4. Beszéd- és értelemgyakorlatok mai szemmel: 19. századi válaszok 21. századi kihívásokra

                                                        • 2.6.7.5. Tehetségazonosítás, gyakorlati feladatok az anyanyelvi tehetséggondozáshoz

                                                          • 2.6.7.5.1. Olvassunk, olvastassunk sokat!

                                                          • 2.6.7.5.2. Hogyan gyakoroltassuk a spontán élőbeszédet?

                                                          • 2.6.7.5.3. Milyen területeken lehet szükség magasabb szintű nyelvi intelligenciára?

                                                        • 2.6.7.6. Az idegen nyelvi képességek

                                                          • 2.6.7.6.1. Az idegennyelv-elsajátítás néhány általános jellemzője

                                                          • 2.6.7.6.2. Hogyan azonosítható az idegen nyelvi tehetség?

                                                        • 2.6.7.7. Összegzés

                                                      • 2.6.8. A zenei tehetség felfedezése és fejlesztése

                                                        • 2.6.8.1. A zenei tehetség fogalma

                                                        • 2.6.8.2. A zenei tehetség azonosításának lehetőségei, eszközei, pszichológiai szempontjai

                                                          • 2.6.8.2.1. Zenei adottságtesztek

                                                          • 2.6.8.2.2. Zenei teljesítménytesztek

                                                        • 2.6.8.3. A zenei tehetség kibontakozását befolyásoló tényezők

                                                          • 2.6.8.3.1. Az öröklődés szerepe a zenei tehetségben

                                                          • 2.6.8.3.2. A környezet hatása

                                                          • 2.6.8.3.3. A szülők szerepe a gyermek zenei fejlődésében

                                                          • 2.6.8.3.4. Az intézményes zenei nevelés szerepe

                                                        • 2.6.8.4. A zenei tehetség és képességek fejlesztésének neuropszichológiai háttere

                                                        • 2.6.8.5. A zenei fejlődést magyarázó modellek

                                                          • 2.6.8.5.1. Piaget fejlődéslélektani nézeteinek hatása a zenei fejlődés szemléletére

                                                          • 2.6.8.5.2. A „szakértelem” modell

                                                          • 2.6.8.5.3. A fejlődési kumuláció elmélete

                                                        • 2.6.8.6. A zenei tehetség fejlesztésének főbb gyakorlati aspektusai

                                                          • 2.6.8.6.1. Differenciálás, gazdagítás a zenei tehetséggondozásban

                                                          • 2.6.8.6.2. A gyorsítás lehetőségei

                                                          • 2.6.8.6.3. A motiváció kiemelt jelentősége a zenei tehetség kibontakoztatásában

                                                        • 2.6.8.7. A zenei nevelés transzferhatása

                                                      • 2.6.9. A vizuális tehetség

                                                        • 2.6.9.1. A gyermekrajztól a képi kifejezésig – a vizuális képességrendszer fejlődéselméletei és tehetségkoncepciói

                                                          • 2.6.9.1.1. Gyermekrajz, kamasznyelv, vizuális tehetség

                                                        • 2.6.9.2. A vizuális tehetség felismerése, tehetségdiagnosztikai eszközök a vizuális nevelésben

                                                          • 2.6.9.2.1. Kreativitást mérő tesztek

                                                          • 2.6.9.2.2. A portfólió mint a vizuális alkotások értékelési módszere

                                                          • 2.6.9.2.3. Rajzversenyek

                                                        • 2.6.9.3. A vizuális tehetség fejlesztése

                                                          • 2.6.9.3.1. A tehetséggondozó programok típusai

                                                          • 2.6.9.3.2. Sikeres kortárs vizuális tehetséggondozó programok Magyarországon

                                                        • 2.6.9.4. Hogyan értékelhető egy vizuális tehetséggondozó program?

                                                      • 2.6.10. Sporttehetség-gondozás holisztikus szemléletben

                                                        • 2.6.10.1. Sport, tehetség és fejlődés holisztikus nézőpontból

                                                        • 2.6.10.2. Elvárások, megfelelés, teljesítmény, kiteljesedés

                                                        • 2.6.10.3. Pedagógiai szemléletek hatásai a sportoktatásban

                                                        • 2.6.10.4. A három legfontosabb mentális tényező – egy sporttehetség-kutatás konklúziói

                                                        • 2.6.10.5. „Teljes embert nevelni” elsősorban – Holisztikus fejlesztés vagy az ugyanabból még többet elv?

                                                        • 2.6.10.6. Komplex sporttehetség-gondozó programok

                                                        • 2.6.10.7. Tényleg tehetsz érte – Tudatosság és a képességek felszabadítása

                                                      • 2.6.11. A táncos tehetség felismerése és fejlesztése

                                                        • 2.6.11.1. Bevezető

                                                          • 2.6.11.1.1. A tánc alaptényezői

                                                          • 2.6.11.1.2. A tánc célja, hatása

                                                        • 2.6.11.2. A táncos tehetség azonosítása

                                                          • 2.6.11.2.1. A táncos képességek

                                                          • 2.6.11.2.2. A táncos kreativitása

                                                          • 2.6.11.2.3. A táncos motivációja

                                                        • 2.6.11.3. A táncos tehetségkoncepció

                                                        • 2.6.11.4. A táncos tehetség típusa

                                                        • 2.6.11.5. A táncos tehetségek fejlesztésének lehetséges módszerei

                                                          • 2.6.11.5.1. Tréning és technika

                                                          • 2.6.11.5.2. Mentális gyakorlás

                                                          • 2.6.11.5.3. A mozgáskogníció fejlesztése

                                                          • 2.6.11.5.4. Az improvizáció

                                                          • 2.6.11.5.5. A koreográfia

                                                          • 2.6.11.5.6. A gyenge oldal fejlesztése

                                                          • 2.6.11.5.7. Lazító programok

                                                        • 2.6.11.6. A táncpedagógus

                                                      • 2.6.12. Informatikai tehetség

                                                        • 2.6.12.1. Az informatika kompetenciarendszere

                                                          • 2.6.12.1.1. Digitális kompetencia

                                                          • 2.6.12.1.2. Informatikai kompetenciák

                                                          • 2.6.12.1.3. A 21. századi készségek

                                                        • 2.6.12.2. Tehetséggondozás informatikával

                                                          • 2.6.12.2.1. Informatikai tehetségek tehetséggondozása

                                                          • 2.6.12.2.2. Különböző tehetségterületek támogatása informatikával

                                                          • 2.6.12.2.3. Különlegesen tehetségesek kibontakozásának segítése informatikával. Egyetemes tervezés

                                                        • 2.6.12.3. Informatika a 21. század tanulásában, a sikeres és az alulteljesítő tehetségesek gondozásában

                                                          • 2.6.12.3.1. A 21. század tanulása

                                                          • 2.6.12.3.2. Egyénre szabott tanítás-tanulás – Egyéni tanulási utak – Önszabályozó tanulás

                                                          • 2.6.12.3.3. Tehetségvesztés csökkentése informatikával

                                                        • 2.6.12.4. Informatikai tehetséggondozó jó gyakorlatok és portfóliók 2018-ban

                                                          • 2.6.12.4.1. Jó gyakorlatok informatikában tehetségeseknek

                                                          • 2.6.12.4.2. Jó gyakorlatok informatikával történő tehetséggondozásra

                                                      • 2.6.13. A vezetői tehetség felismerése és fejlesztése

                                                        • 2.6.13.1. A vezetői kompetenciáról

                                                        • 2.6.13.2. A vezetői kompetencia korai jelei

                                                        • 2.6.13.3. A vezetői kompetencia fejlesztése fiatalkorban

                                                        • 2.6.13.4. A vezetői tehetség felismerése felnőttkorban

                                                        • 2.6.13.5. A vezetői kompetencia fejlesztése felnőttkorban

                                                        • 2.6.13.6. Befejezésül

                                                      • 2.6.14. Spirituális tehetség

                                                        • 2.6.14.1. A spirituális tehetség fogalma

                                                          • 2.6.14.1.1. A kezdetek: Gardner – létezik spirituális intelligencia?

                                                          • 2.6.14.1.2. Emmons, Sisk és Torrance: Létezik spirituális intelligencia!

                                                          • 2.6.14.1.3. Hol tartunk most?

                                                        • 2.6.14.2. Mérhető-e a spirituális intelligencia?

                                                          • 2.6.14.2.1. Kérdőívek

                                                          • 2.6.14.2.2. A tehetségterület azonosítása tanárként

                                                        • 2.6.14.3. A spirituális intelligencia fejlesztése

                                                          • 2.6.14.3.1. Miért szükségszerű a spirituális tehetség fejlesztése?

                                                          • 2.6.14.3.2. Eszközök a spirituális intelligencia fejlesztésére

                                                      • 2.6.15. A szociális tehetség és fejlesztésének lehetőségei

                                                        • 2.6.15.1. Szociális/társas intelligencia, szociális kompetencia

                                                          • 2.6.15.1.1. Szociális kompetencia

                                                          • 2.6.15.1.2. Érzelmi intelligencia, érzelmi kompetencia

                                                          • 2.6.15.1.3. Érzelmi kompetencia

                                                        • 2.6.15.2. Szociális, érzelmi készségek és képességek

                                                        • 2.6.15.3. A szociális és az érzelmi kompetencia fejlesztése

                                                          • 2.6.15.3.1. Szociális és érzelmi tanulás

                                                          • 2.6.15.3.2. Direkt és indirekt fejlesztés

                                                          • 2.6.15.3.3. Óvodai és iskolai szociáliskészség-fejlesztő programok Magyarországon

                                                        • 2.6.15.4. Összegzés

                                                    • 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája

                                                      • 2.7.1. Bevezetés

                                                        • 2.7.1.1. A normál tanterv

                                                        • 2.7.1.2. A tehetségesek számára készítendő tanterv, program

                                                      • 2.7.2. A tehetséggondozó tantervek, programok készítésének háttere

                                                      • 2.7.3. A tehetséggondozó tantervek, programok tervezésének alapelvei

                                                      • 2.7.4. A tehetséggondozó tantervét befolyásoló tehetségsegítési területek

                                                      • 2.7.5. Tehetségmodellek a tehetségsegítő tantervek, programok feldolgozásához

                                                      • 2.7.6. A tehetséggondozó tantervek, programok készítésének alapjai

                                                        • 2.7.6.1. Szempontok a tehetséggondozó tantervek, programok kidolgozásához

                                                        • 2.7.6.2. A tehetséggondozó tanterv tartalmát előkészítő mátrix

                                                        • 2.7.6.3. Tehetséggondozó curriculumok készítése

                                                      • 2.7.7. A tehetséggondozó tanterv, program értékelése

                                                    • 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata

                                                      • 2.8.1. Alapfogalmak: eredményesség, hatékonyság, hatásvizsgálat

                                                      • 2.8.2. A pedagógiai hatásvizsgálatok sajátosságai

                                                      • 2.8.3. A komplex tehetséggondozó programok eredményességi mutatói

                                                      • 2.8.4. A bemérő és hatásvizsgálatok összefüggései, a hatásvizsgálatok menete és tervezése

                                                        • 2.8.4.1. A hatásvizsgálat elméleti hátterének körvonalazása

                                                        • 2.8.4.2. A komplex tehetséggondozó program céljának, fő tevékenységeinek áttekintése

                                                        • 2.8.4.3. A hatásvizsgálat céljának, tárgyának kijelölése, konkretizálása

                                                        • 2.8.4.4. A hatásvizsgálati módszerek meghatározása, kontrollcsoport kiválasztása

                                                        • 2.8.4.5. A céloknak megfelelő adatgyűjtések elvégzése, statisztikai célú adatbázisok létrehozása

                                                        • 2.8.4.6. Adatok statisztikai elemzése, az eredmények feldolgozása, grafikus ábrázolása

                                                        • 2.8.4.7. Az eredmények értelmezése, a vizsgálati adatokból nyerhető következtetések megfogalmazása

                                                        • 2.8.4.8. Szakmai kontroll: a hatásvizsgálat eredményeinek disszeminálása, minél szélesebb körű megvitatása

                                                      • 2.8.5. A tehetséggondozó programok hatásvizsgálatára irányuló kutatások eredményei

                                                        • 2.8.5.1. Tehetségpontok hatásvizsgálata

                                                        • 2.8.5.2. Az Arany János Tehetséggondozó Program hatásvizsgálata

                                                  • 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS

                                                    • 3.1. A fejlesztő szakemberek és a szülők együttműködése a tehetséggondozásban

                                                      • 3.1.1. Bevezetés

                                                      • 3.1.2. Az anya (gondozó)–gyermek kapcsolat: kötődés–kognitív képességek

                                                      • 3.1.3. Apa–gyermek kapcsolat és a kognitív képességek néhány összefüggése

                                                      • 3.1.4. Kortársi hatások, nemi különbségek

                                                      • 3.1.5. A pedagógus–felnőtt modell szerepe a tehetséggondozásban

                                                      • 3.1.6. A tehetséggondozást segítő szakemberek: iskolai tehetségkoordinátorok, mentorok, tutorok

                                                    • 3.2. A tehetségfejlesztő szakemberek szerepei, együttműködésük

                                                      • 3.2.1. A tehetség kibontakozását segítő társadalmi mikrokörnyezet – tehetségbarát társadalom

                                                        • 3.2.1.1. A tehetséggondozás intézményrendszere Magyarországon

                                                      • 3.2.2. Tehetségsegítő szakemberek szerepei, kompetenciái és kompetenciahatárai

                                                        • 3.2.2.1. A pedagógusok szerepe a tehetség felismerésében és fejlesztésében

                                                        • 3.2.2.2. A pszichológusok tehetségtámogató tevékenysége

                                                        • 3.2.2.3. Fejlesztőpedagógusok a tehetséggondozás szolgálatában

                                                        • 3.2.2.4. Mentorok, tutorok és tanácsadók a tehetséggondozásban

                                                        • 3.2.2.5. Szponzorok a tehetségkibontakozás elősegítésében

                                                      • 3.2.3. Interprofesszionális együttműködés a tehetséggondozásban – a tehetségsegítő esetmegbeszélés

                                                        • 3.2.3.1. Az esetmegbeszélés szerepe és jelentősége a tehetségsegítésben

                                                        • 3.2.3.2. Az esetmegbeszélés menete, lépései

                                                        • 3.2.3.3. Az esetmegbeszélés dokumentálása – eredményességének nyomon követése

                                                    • 3.3. Példaértékű, jelenleg működő tehetségterületi fejlesztő programok és komplex programok

                                                      • 3.3.1. Programok, oktatási formák, melyek a tanulók/fiatalok „normál” tantervi nevelésén-oktatásán belül szerveződnek

                                                        • 3.3.1.1. Az átlagosnál magasabb szintű tanulmányi eredményeket elérő iskolák

                                                        • 3.3.1.2. 6 és 8 évfolyamos középiskolai oktatás

                                                        • 3.3.1.3. Két tanítási nyelvű oktatási intézmények

                                                        • 3.3.1.4. Emelt szintű képzést nyújtó intézmények

                                                        • 3.3.1.5. Alapfokú, középfokú művészeti intézmények

                                                        • 3.3.1.6. Sporttagozatos iskolák

                                                        • 3.3.1.7. Arany János Tehetséggondozó Program

                                                      • 3.3.2. Nem tantervi rendszerbe illeszkedő foglalkozások, tevékenységek

                                                        • 3.3.2.1. Versenyek

                                                        • 3.3.2.2. Művészeti tevékenységek

                                                        • 3.3.2.3. Tudományos tevékenység

                                                        • 3.3.2.4. Táborok

                                                        • 3.3.2.5. Tehetségpontok

                                                      • 3.3.3. Komplex programok a köznevelésben

                                                      • 3.3.4. Tehetséges tanulók támogatására irányuló programok

                                                        • 3.3.4.1. Állami fenntartású ösztöndíjprogramok

                                                        • 3.3.4.2. Önkormányzati működtetésű ösztöndíjprogramok

                                                        • 3.3.4.3. Nem kormányzati fenntartású intézmények támogató programjai (pl. civil kezdeményezések, vállalatok, vállalkozások stb.)

                                                  • 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN

                                                    • 4.1. Nemzeti programok, keretrendszerek, eredmények, víziók

                                                      • 4.1.1. ECHA-képzések

                                                        • 4.1.1.1. Képzési programok alakulása

                                                          • 4.1.1.1.1. A pedagógusképzés (alapképzés, graduális képzés és posztgraduális képzés)

                                                          • 4.1.1.1.2. A képzés célja, hazai és nemzetközi háttere

                                                          • 4.1.1.1.3. A képzés képesítési követelményei

                                                          • 4.1.1.1.4. A képzés gyakorlati háttere

                                                        • 4.1.1.2. Képzés adaptációja más felsőoktatási intézményben

                                                          • 4.1.1.2.1. Az ECHA-diploma hasznosítása

                                                      • 4.1.2. Arany János Programok

                                                        • 4.1.2.1. Arany János Tehetséggondozó Program

                                                          • 4.1.2.1.1. Az AJTP céljai, tevékenysége, feladatai

                                                          • 4.1.2.1.2. Az AJTP tevékenységei, feladatai

                                                        • 4.1.2.2. Arany János Kollégiumi Program

                                                        • 4.1.2.3. Arany János Kollégiumi – Szakközépiskolai (Szakiskolai) Program fő folyamatai, a folyamatok céljai, megvalósítandó tevékenységek

                                                      • 4.1.3. A Nemzeti Tehetség Program

                                                        • 4.1.3.1. Szakmai és szervezeti előzmények; a Magyar Tehetséggondozó Társaság szerepe

                                                        • 4.1.3.2. A Nemzeti Tehetség Program létrejötte, céljai, működése

                                                        • 4.1.3.3. Tehetséggondozás a felsőoktatásban

                                                        • 4.1.3.4. A Nemzeti Tehetség Program értékei, hatása és további lehetséges szakmai irányai

                                                      • 4.1.4. A Matehetsz szerepe a Nemzeti Tehetség Programban

                                                      • 4.1.5. Az Európai Tehetségsegítő Hálózat (ETSN) kialakulása és jelentősége

                                                    • 4.2. a határon túli Tehetségsegítés gyakorlata

                                                      • 4.2.1. Tehetségsegítési helyzetkép a határon túli magyarok lakta területeken

                                                        • 4.2.1.1. Szlovákiai helyzetkép

                                                          • 4.2.1.1.1. A tehetséggondozás jellemzői a magyarok lakta területeken

                                                          • 4.2.1.1.2. Példaértékű tehetségpontok bemutatása

                                                        • 4.2.1.2. Ukrajnai helyzetkép

                                                          • 4.2.1.2.1. Az ukrajnai oktatási rendszer jellegzetességei a tehetséggondozás tekintetében

                                                          • 4.2.1.2.2. A tehetséggondozás jellemzői a magyarok lakta területeken

                                                          • 4.2.1.2.3. Példaértékű tehetségpontok bemutatása

                                                        • 4.2.1.3. Romániai helyzetkép

                                                          • 4.2.1.3.1. A tehetséggondozás jellemzői a magyarok lakta területeken

                                                          • 4.2.1.3.2. Példaértékű tehetségpontok bemutatása

                                                        • 4.2.1.4. Szerbiai helyzetkép

                                                          • 4.2.1.4.1. A szerbiai oktatási rendszer jellegzetességei a tehetséggondozás tekintetében

                                                          • 4.2.1.4.2. A tehetséggondozás jellemzői a magyarok lakta területeken

                                                          • 4.2.1.4.3. Példaértékű tehetségpontok bemutatása

                                                        • 4.2.1.5. Egyéb országok tehetséggondozási tapasztalatai a magyar nyelvű oktatás tekintetében

                                                          • 4.2.1.5.1. Horvátországi helyzetkép

                                                          • 4.2.1.5.2. Szlovéniai helyzetkép

                                                          • 4.2.1.5.3. Ausztriai helyzetkép

                                                      • 4.2.2. Tapasztalatok egyéb országokból

                                                    • 4.3. Tehetségprogramok: nemzetközi tendenciák a tehetségnevelésben

                                                      • 4.3.1. Elméleti alapok

                                                        • 4.3.1.1. Tehetségmodellek és tehetségkomplexum

                                                        • 4.3.1.2. Tehetségpedagógiai programok és ezek feltáró kutatása

                                                          • 4.3.1.2.1. Tehetségpedagógiai programok és egyéb fejlesztőtevékenységek

                                                          • 4.3.1.2.2. Tehetségpedagógiai programok feltáró kutatása

                                                      • 4.3.2. Tehetségprogramok a tehetségpedagógia nemzetközi gyakorlatából: néhány ország példája

                                                        • 4.3.2.1. Kína

                                                        • 4.3.2.2. Kazahsztán és Észtország

                                                        • 4.3.2.3. Izrael és Ausztria

                                                        • 4.3.2.4. Amerikai Egyesült Államok

                                                        • 4.3.2.5. Törökország

                                                      • 4.3.3. Összegzés. Visszatérő témák és tendenciák a tehetséggondozás nemzetközi gyakorlatában

                                                    • Ábrák jegyzéke

                                                    • Táblázatok jegyzéke

                                                  • A kötet szerzői

                                                  Impresszum Ajánlás, bevezetés és olvasási útmutató Kapcsolat

                                                  Impresszum

                                                  Ajánlás, bevezetés és olvasási útmutató

                                                  Kapcsolat