- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.2. a határon túli Tehetségsegítés gyakorlata
4.2.1. Tehetségsegítési helyzetkép a határon túli magyarok lakta területeken
4.2.1.3.2. Példaértékű tehetségpontok bemutatása
Románia területén mintegy félszáz regisztrált tehetségpont működik. Többen átestek a tehetségpont-minősítési eljáráson is. A hálózatosodást a nagy területek, a szétszórtság, az információhiány nehezíti. A legtöbb tehetségpontot Kolozsvárott (9) és Sepsiszentgyörgyben (8) regisztrálták. Két tehetségtanács is segít a tehetségsegítő munka koordinálásban, az Erdélyi TT és a Székely-földi TT.
(http://www.janoszsigmond.ro)
Nemcsak, hogy Akkreditált Kiváló Tehetségpont, de az egyik leginkább példamutató tehetségpont is a hálózatban. „A János Zsigmond Unitárius Kollégium Erdély egyik legrégibb és megújulásra mindig kész tanintézete. Az iskola padjaiban a neves személyeken kívül nemzedékek sora kapta meg azt az erkölcsi alapot és tudásanyagot, amelyet kamatoztatott az egyéni és közösségi életben. Most olyan diákok tanulnak a Múzsák és Erények otthonának falai között, akik hisznek abban, hogy a világban nemcsak a felhalmozott tudás jelent felbecsülhetetlen értéket, hanem a lelki-szellemi épség és az erkölcsös magatartás is. Korszerű tudás, keresztény erkölcs, vidám, barátságos közösség” – vallják magukról a honlapjukon. Ezt bárki megtapasztalhatja, amikor meglátogatja őket. Szervezőkészségük, kitartásuk párját ritkítja, és élnek is ezekkel az adottságokkal, akkor is, ha a hagyományos kerékpártúrájukat vagy Földes László Hobó ki tudja hányadik kolozsvári előadását szervezik, de minden tehetségüket megcsillantják akkor is, amikor az udvarukat átvarázsolják a maturandusok kastélykertjévé.
(http://tehetseg.hu/tehetsegpont/tp-100-000-100)
A Nyilas Misi Tehetségtámogató Egyesület az egyik első romániai tehetségpont, kolozsvári székhellyel, de áldásos munkájuk Románia minden magyarok lakta részén érezhető. Ösztöndíjrendszerük hosszú távú, nyomon követéses tehetségsegítő programokkal segíti a hátrányos helyzetű erdélyi magyar diákok ezreit.
(http://tehetseg.hu/tehetsegpont/tp-111-001-715)
A Vályi Gyula Matematikai Társaság nem csak Akkreditált Kiváló Tehetségpont minősítéssel rendelkező tehetségpont, mivel egy igen nemes és fontos célt is kitűzött a zászlajára: a matematikus utánpótlás nevelését. A marosvásárhelyi gimnáziumi matematikatanároknak már húsz évvel ezelőtt szívügyük volt az önkéntes tehetséggondozás és a neves elődöknek kijáró tiszteletadás. Ezért alapították meg 1994-ben a Vályi Gyula Matematikai Társaságot. A társaság névadója a város egyik legnagyobb tudós szülötte, a légcsavar matematikai elméletének megalapozója. Elsődleges céljuk az 5–8. osztályos tanulók tehetséggondozása és ezzel párhuzamosan Vályi Gyula életének és tevékenységének népszerűsítése. Matematikai tehetséggondozó tevékenységük országosan ismert. Húsz év alatt a társaság több mint 4200 köri órán és matematikatáborban irányította a tehetséges tanulók tevékenységét. Több tucatnyi versenyt szerveztek már, melyeken erdélyi és az anyaországból érkezett gyerekek vettek részt. A „Vályi-körös” diákok jó eredményekkel vesznek részt a különféle versenyeken, és sikeresek a továbbtanulás terén is. Hálózatban gondolkodnak, kapcsolatrendszerük gazdag, több mint 70 intézménnyel működnek együtt, és mindig nyitottak újabb kapcsolatok létesítésére. Önkéntes segítőik országosan elismert szaktekintélyek.