- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
3.3. Példaértékű, jelenleg működő tehetségterületi fejlesztő programok és komplex programok
Polonkai Mária
Az ezredforduló után megjelentek az új tehetségsegítő tevékenységek a tehetséggondozásban, és azok a tehetséggondozó programok is, amelyek a tehetséggondozó tevékenységekben a sokféleséget, minden igény kielégítését, a komplex és egyéni fejlesztéseket segítik. A tevékenységek megvalósulásában részt vevő tartalmakat különféle programok, szervezeti formák, módszerek segítik a tehetségfejlesztésben. Ezek a programok szerveződhetnek a tantervi oktatáson belül, nem intézményi tantervi rendszerben, hanem intézményen kívül, komplex programokban.
Napjainkban az oktatáspolitika fontos elemei közé került a tehetséggondozás. Nagy fejlődésen megy át, és gazdag szervezeti rendszer áll rendelkezésre a tehetségfejlesztéshez. A fejlesztésnél a szervezeti formák megválasztása elengedhetetlen, mindegyik szervezeti forma hasznos és értékes lehet akkor, ha a célkitűzések megvalósításához segíti hozzá a tehetségígéreteket. A szervezeti formák illeszkednek a programok tartalmához, és a tanulók meglévő tulajdonságaival kapcsolódnak a fejlesztendő tulajdonságokhoz is.
A tehetségfejlesztést és a fejlődést segítő szervezeti formákat nagyban befolyásolja, hogy mi a kor igénye, tehát nem annyira a tehetségmodellek befolyásolják a választást, hanem az, hogy az adott kornak mi az elképzelése, mit tekinthetünk fontos területnek.
A külföldi kutatások nagy hatással voltak a hazai tehetséggondozással foglalkozó szakemberek munkájára, koncepciójuk kialakítására. Két új tendencia alakult ki a 20. század második felében és a századfordulóra, melyek kapcsolhatók a fent említett változásokhoz, azaz hogy a kor igénye határozza meg a tehetségfejlesztés területeit és a fejlődést segítő szervezeti formákat (Dévényi és mtsai, 2015).
Az egyik, hogy a tehetségfejlesztő programok nem annyira a tehetségígéretek képességeinek a fejlesztésére törekednek, sokkal inkább a fejlesztendő tanulók/fiatalok személyiségének, társas környezetének a fejlesztésére, amelyből kialakultak a komplex tehetségfejlesztő programok (Balogh, 2012). A másik tendencia, amely megfigyelhető a külföldi és hazai tehetségfejlesztésben, hogy sem az intézményekben, sem az intézményeken kívül nem az előre kitűzött tehetségterületekhez készítenek programokat, hanem keresik a tehetségígéreteket, és amikor megtalálták őket, megismerve a tanulókat/fiatalokat, egyéni fejlesztési terveket dolgoznak ki számukra (Balogh, 2016).
A kétféle tehetségfejlesztési program egyike és másika is jelen van a hazai köznevelési rendszerben, és azon kívül is. Hasznos lehet a kialakuló új rendszerhez kapcsolódásnál a tehetségterületekhez kapcsolódó fejlesztő programokat is megismerni, és az eredményeit, használható elemeit a megismerő és fejlesztő programok kidolgozásánál felhasználni.
A köznevelési rendszerben sokféle kidolgozott, kipróbált program van, nem lehet azonban minden esetben a leírtak szerint a programokat megvalósítani, szükség van arra, hogy az intéz-mények azokat a saját programjukban megfogalmazottakhoz illesszék, a pedagógusoknak/szakembereknek ismerniük kell azokat a lehetőségeket, ahogyan az átvett programokat lépcsőzetesen be lehet építeni a tehetségfejlesztésbe (Polonkai, 2015).
Következő fejezet: >>> 3.3.1.1. Az átlagosnál magasabb szintű tanulmányi eredményeket elérő iskolák