- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
3.3. Példaértékű, jelenleg működő tehetségterületi fejlesztő programok és komplex programok
3.3.1.6. Sporttagozatos iskolák
A sportiskolák filozófiájában benne van, hogy a gyermeknek/tanulónak meg kell kapnia a lehetőséget és a segítséget, hogy képességének megfelelően teljesítsen. Az intézmény pedagógusán is múlik, hogy megtanítsa a jobb képességű gyereket/tanulót, hogy gyengébb társát segítse, a szerényebb képességű gyerek/tanuló pedig érezze, hogy elfogadják. Vagyis minden gyermek/tanuló érezze, hogy nem az eredményéért, teljesítményéért fontos, hanem saját magáért. Csak ebben a légkörben értik meg, hogy a kudarc szükséges velejárója a sikernek, és ennek átélése, kezelése az önismeret kezelése szempontjából rendkívül fontos. A tehetségfelismerés, -kiválasztás és -gondozás a sportiskolában fontos, de ez már a családi körben és az óvodában elkezdődik.
Az intézmény differenciált munkával, különböző szakkörökkel, iskolai, területi, országos versenyekre való felkészítéssel a kiemelkedő képességű tanulók fejlesztésére is nagy gondot fordít.
Tevékenységeikben a képesség, tehetség kibontakozását segíti:
(1) a helyes önismeret kialakítása,
(2) képességek fejlesztése,
(3) értékrendszer kialakítása,
(4) önálló tapasztalatszerzésre való ösztönzés,
(5) változások követésére való alkalmasság fejlesztése.
A tehetséggondozás általában szabadon választható foglalkozások indításával kezdődik, és képességeik fejlődésével együtt versenyeztetéssel, iskolán kívüli foglalkozásokhoz való csatlakozással folytatódik.
Fontos a fiatal sportolók minél teljesebb megismerése, tevékenységrendszerének átlátása, az adott életkorhoz, állapothoz igazodó, egyéni módszerek megtalálása és alkalmazása.
Következő fejezet: >>> 3.3.1.7. Arany János Tehetséggondozó Program