- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.4. A környezet szerepét differenciáltabban bemutató újabb modellek
2.1.1.4.6. Silverman tehetséggondozási koncepciója (1998)
A modell célja a rendelkezésre álló teljes eszközrendszer bevetése a tehetséggondozás feladatába, így inkább tekinthető tehetséggondozási modellnek, mint önálló tehetségkoncepciónak. Ennek vázlata a 2.1.4. táblázatban látható.
2.1.4. táblázat. A tehetséges gyerekek hatékony fejlesztésére szolgáló keretek (Balogh, 2016, 50.)
A táblázatban szereplő témák részletes ismertetését jelen kötet későbbi fejezeteiben olvashatjuk. Silverman (2013) gondolatai, tanácsai a szülőknek, pedagógusoknak a tehetségről, a tehetséges gyerekek pszichológiai igényeiről azért is érdemelnek említést, mert olyan kérdéseket említ, amelyekről egyik ország sem beszél szívesen. Ilyen például az, hogy a társadalmi-gazdasági státusz jelentősen befolyásolja az egyéni fejlődési pályákat, vagy az, hogy a kisebb vidéki településeken élő, kimagasló képességű gyerekek gyakran láthatatlanok maradnak. Szól arról, hogy a tehetséges populáció inkább introvertált, kevésbé extravertált, hogy a másodszülött gyerekek gyakran az idősebb testvér árnyékában vannak, stb. Kitér olyan kritikus problémákra, mint pl. ha valaki nálunk kevésbé intelligens, azt könnyebben vesszük tudomásul, de ha okosabb, az érzelmi bizonytalanságot okozhat számunkra. További kritikus témaként utal arra, hogy a tehetségfejlesztés elitizmus és antidemokratikus. Ezeket mind
Következő fejezet: >>> 2.1.1.4.7. Eyre – „Átfogó lépések rendszere”