- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.4. A környezet szerepét differenciáltabban bemutató újabb modellek
2.1.1.4.5. Ziegler akciotóp (Actiotope) modellje
Míg az angolszász világban általánosabban idézett a Sternberg-modell, addig Európában és hazánkban az utóbbi időben Ziegler modellje vált népszerűvé (lásd Balogh, 2016; Gyarmathy, 2017).
Az
Ez lényegében az egyén és a környezet közötti bio-pszicho-szociális interakció-modell, melynek elemei: (1) a tehetséggondozás során folyamatosan fejlődő
2.1.12. ábra. Az akciotóp modell összetevői (Ziegler és mtsai, 2017, 18.)
Az akciotóp komponenseire a kiválóság elérése érdekében állandó progresszív fejlődés jellemző. Így a személynek képesnek kell lennie arra, hogy akcióit sikeresen alkalmazza egy adott területen, hogy egyre hatékonyabb legyen, továbbá arra is, hogy akciói megtervezésében hosszú távon előrelátó legyen, megbirkózva a felbukkanó akadályokkal, például ha egy érettségizett fiatal egy másik államban folytatja az egyetemet, fel kell készülnie mindenféle kihívásra, a családtól való távollétre stb. (Ziegler és mtsai, 2017). A modellben végezetül fontos még az állandó visszajelzés is (tanár, mentor). A szerzők szerint a legtöbb tehetségidentifikációs folyamat általában a személy vonásait veszi figyelembe, leggyakrabban az IQ-t és a teljesítményt. Az akciotóp modell ezzel szakít, és inkább az erőforrások kiaknázására helyezi a hangsúlyt. Ezek anyagi és nemanyagi dolgok, amelyek segítségével elérhető az adott cél (a tehetséggondozásban ez leginkább a tanulási cél) (Ziegler és Baker, 2013). Az akciotóp modell komponensei nem parallel módon fejlődnek, komplex rendszerként kell rájuk tekinteni, ahol az akciórepertoár, a célok, a környezet és a szubjektív akciótér kölcsönhatásban van (Ziegler és mtsai, 2017, 23–24.). Ideális esetben így az akciotóp nyitottá válik, ezáltal az akciotóp komponensek sikeres, közös fejlődése egyik stabil állapotból a másik, hatékonyabb stabil állapotba kerülnek. Ez a folyamat függ az akciotóp
A tehetséggondozás alapkérdései között a modell elsőként említi a következőket: (1) Megvannak-e a személyes erőforrások ahhoz, hogy kialakuljon a megfelelő akciotóp? Ha a válasz nem, akkor a következő kérdés: a meglévő erőforrásokkal hogyan lehet a megfelelő akciotópot elérni? (2) Megvannak-e a környezeti erőforrások ahhoz, hogy az akciotópnál megfelelő tanulási folyamat alakuljon ki? Ha a válasz nem, akkor a következő kérdés: hogyan tudunk ilyen környezetet biztosítani? A 2.1.3 táblázatban láthatók azon tőke fajtái, amelyek a modell többszörös interakciós terében szerepet kapnak. (Azért használják inkább a tőke szót az erőforrás helyett, mert ez magában foglalja a növelhetőséget és a teremthetőséget is.)
2.1.3. táblázat. Oktatási és tanulási tőke és definícióik (Ziegler és mtsai, 2017, 27.)
A szerzők átfogalmazzák a tehetség fogalmát: a meghatározás kritériumát nem az egyén, nem is kizárólag a környezet, hanem a kettő dinamikus kapcsolatából vezetik le. Az ún.
A szerzők konklúziója az összes korábbi tehetségmodellhez képest messze részletesebben kidolgozott modelljük kapcsán az összes
Következő fejezet: >>> 2.1.1.4.6. Silverman tehetséggondozási koncepciója (1998)