- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.4. A környezet szerepét differenciáltabban bemutató újabb modellek
2.1.1.4.1. Sternberg WICS-modellje
A WICS mozaikszóban a tehetség összetevői az alábbiak: (1) bölcsesség
kreatív IQ: új ötletet hoz létre,
analitikus IQ: teszteli ezeket az új ötleteket,
gyakorlati IQ: lefordítja ezeket az ötleteket gyakorlati teljesítményre, haszonra.
Az elméletnek megfelelően a kreativitás hat faktor összességéből adódik:
(1) intellektuális képességek: a problémák új kontextusba helyezése és ezáltal új megoldási módok kitalálása, annak eldöntése, melyik problémával éri meg foglalkozni, és az ehhez kapcsolódó ötletek „eladása”;
(2) megfelelő tudás adott területen: amellyel előre lehet lépni, de nem túl sok, amely már konvencionális megoldásaival béníthatná az egyént;
(3) újszerű gondolkodás: a hatékony problémamegoldáshoz elengedhetetlen, továbbá ide tartozik a holisztikus és lokális szemlélet is (nem külön-külön, hanem együttesen);
(4) személyiség: rizikóvállalás, kitartás, akadályok leküzdése, én-hatékonyság, a bizonytalanság és homályosság toleranciája;
(5) belső motiváció;
Következő fejezet: >>> 2.1.1.4.2. Gagnè megkülönböztető tehetségmodellje