- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.4. A környezet szerepét differenciáltabban bemutató újabb modellek
2.1.1.4.2. Gagnè megkülönböztető tehetségmodellje
Gagnè modellje a második abban a sorban, amely a környezet szerepét differenciáltabban mutatja be a tehetséggondozásban. E fejezetben Gagnè módosított modelljét mutatjuk be (az előző modellt lásd pl. Balogh, 2012). A 2008-ban megújított modellben fontos szerepet kap a tehetség mint potenciál és a megvalósult tehetség elkülönítése (erről részletesebben lásd Péter-Szarka, 2011). Fontos annak rögzítése is, hogy Gagnè a modell bal oldalán látható természetes képességek felső 10%-át említi, aminek háttere az emberi képességek eloszlásának haranggörbéje. Ez azt jelenti, hogy akkor lehet valakit kiemelkedőnek nevezni, ha az adott korosztály képesség- vagy tevékenységterületének felső 10%-ába tartozik. Így van ez a modell jobb oldalán a kibontakozott tehetségterületek esetében is (vö. a Czeizel-modell
A modell dinamikus kapcsolatban álló három eleme: (1) a
2.1.9. ábra. Gagnè megkülönböztető tehetségmodellje (2008; idézi: Péter-Szarka, 2011)
Következő fejezet: >>> 2.1.1.4.3. Heller München-modellje (a hatékony tanítási környezet modellje)