- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
2.1.1. Tehetségmodellek mint a fejlesztő programok kiindulási alapjai
2.1.1.4. A környezet szerepét differenciáltabban bemutató újabb modellek
2.1.1.4.3. Heller München-modellje (a hatékony tanítási környezet modellje)
Mint az előző modellben láthattuk, a környezeti tényezők jelentős szerepet játszanak abban, hogy a gyermek veleszületett adottságai, a tehetségígéret kibontakozik-e vagy sem. A modell szinte valamennyi tényezőt és azok interakcióit mutatja, amelyek az intellektuális vagy más tehetségterület (prediktorok) kibontakozását – mint szociális környezet, családi, iskolai környezet (moderátorok) – befolyásolhatják. A tehetséggondozás elsődleges helyszíneként az iskolát említjük, de a környezet szerepét sokkal árnyaltabban bemutató tehetségelméletek – (pl. Gagnè) – a korai családi, majd iskolai társas környezet fontos szerepét jelentős tényezőnek tartják.
A hatékony tanítási környezetet Heller szerint úgy kell elképzelnünk, hogy ebben a családi, szülői, iskolai és iskolán kívüli kortársi, pedagógiai hatások komplex módon érvényesülnek, erősíthetik és/vagy gyengíthetik egymás hatását. Heller fontosnak tartja a diákok aktív szerepének bátorítását, akár a tanulási folyamat tervezésében vagy a tanulási stratégiák kiválasztásában. Kiemeli továbbá annak lehetőségét a diákok számára, hogy nagyobb szerepet kapjanak tananyagok ütemezésére, saját érdeklődési körüknek megfelelő megtervezésére is. A modell további fontos eleme az egyéni tanulási folyamat permanens diagnosztikai értékelése. Általában igaz az újabb modellekre, hogy jobban építenek a tanulók autonómiájára saját fejlődésük érdekében.
2.1.10. ábra. Heller hatékony tanítási környezet modellje (Heller, 2008, 96.)
2.1.11. ábra. Betts modelljének öt dimenziója (Betts, 1980)
Következő fejezet: >>> 2.1.1.4.4. Betts autonóm tanuló modellje (1986)