- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.11. A táncos tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.11.1.1. A tánc alaptényezői
A tánc a pillanat művészete, időbeli és térbeli kiterjedése van, megvalósításához kifejtett erőre van szükség.
IDŐ – RITMIKA
„A ritmika a tánc időbeli lefolyásának szabályait tárgyalja. Mivel a tánc és a zene összefüggése szoros, és az időbeli vonatkozások tekintetében e két művészet alapfogalmai azonosak, a tánc időbeli elemeinek meghatározásánál a zenei fogalmakat vesszük alapul, és alkalmazzuk a táncra.”
Az időbeliség tekintetében a legfontosabb tényezők: ritmus, lüktetésrend, szünet, tempó, zene.
TÉR – PLASZTIKA
„[…] a tér a táncos valódi tevékenységének színhelye, mely hozzá tartozik, hiszen maga alkotja meg.”
Fügedi János (2011, 35–41.) a tér tekintetében a legfontosabb tényezőket az alábbiak szerint foglalta össze: a térirányok, (elöl-hátul, jobbra-balra, rézsút irányok) a táncos tere (a táncos köré elképzelt négyzet oldalai és sarkai szerinti 8 irány), a pozíciók (páros lábú támaszték lehetőségei) és a mozdulatok típusai.
ERŐ – DINAMIKA
„Ahogyan az idő, hacsak nem még kényszerítőbben, az erő is ugyanúgy szerepet játszik a táncban – a dinamikus erő, a mozgó és mozgatott, amely a tánc életének lüktető szívverése. Akár a tánc eleven lélegzetének is nevezhetnénk.” (Wigman, 1974, in Fuchs, 2008, 150–152.)
A dinamika tekintetében a legfontosabb tényezők: az erő-erőadagolás, amely történhet testen belül és partnerek között, a lendület (adás-vétel, interakció), az