- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.11. A táncos tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.11.1. Bevezető
A
A sporttevékenység egyrészt az életünk része, az iskolában a mindennapos testnevelés keretében minden gyermek megismerkedik a sport különböző ágával, másrészt a profik versenyszerűen űzik az iskolai versenyektől egészen az olimpiáig. Közös mindhárom terület esetében, hogy művelését intézményes iskolai formában (állami, magán, egyházi keretek között) és civil kezdeményezésként (egyesületi, együttesi és stúdió jellegű működésben) egyaránt végzik. Sokan sportolnak, sokan táncolnak, kevesebb azonban azok száma, akik a cirkuszművészetet vagy a klasszikus balettet művelik magas szinten. Ennek oka, hogy a táncos tehetségek közül is a
Mindennapi életünkben a mozgás természetes folyamat, amikor cselekszünk, nem gondolkodunk azon, hogy milyen folyamatok eredményeként tudunk helyet változtatni, hogyan születik meg a döntést követően a mozgás. A táncos mozgás ösztönösen a belső képnek, a tartalomnak és az érzéseknek, a zenének megfelelően rögtönzött vagy tudatosan tervezett, komponált. Az alapvető mozdulattípusok, mint a testsúlyáthelyezés, a lépés, járás, futás, ugrás és forgás jelen vannak a hétköznapi életünkben és a sportban is. Farkas Zoltán a néptáncra vonatkozóan írja:
A tánc alapvetőn öt műfajba sorolható,
Sokféle intuitív jellegű megközelítés és definíció született a tánc értelmezésére, amelyek azonban csupán a tánc egy-egy kiragadott jellemzőjére képesek fókuszálni. A 20. században megszületett egy új tudományterület, a
A táncelméletek létrehozói közül a
(1) A mozdulat útját kijelölő koreutika (térharmónia-elmélet) és a mozdulatminőséget meghatározó Effort-rendszer,
(2) A táncnotáció rendszere, a kinetográfia (Fügedi, 2015, 35.).
Lábán úgy tartotta, hogy a tánc élő építészet, amelynek szerkezete a mozdulatsorok egyes elemei között található térbeli viszonyokban jelenik meg. Alapul vette a geometriai testek, az oktaéder, a kocka és az ikozaéder (20 szabályos háromszögből áll, 12 csúcsa és 30 éle van) csúcspontjait, amely alapján (hasonlóan a zenéhez: kromatikus 12 elemű skála) 12 elemből álló szekvenciális mozdulatskálát hozott létre (Fügedi, 2015, 38–39.).
A mozdulatminőség négy fő jellemzője az Effort-rendszer szerint: