- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.11. A táncos tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.11.6. A táncpedagógus
A pedagógus, a táncpedagógus ideális esetben énerős személyiség, egészséges önértékeléssel és testképpel bír, magabiztosság, határozottság jellemzi. Hiteles, képes a megfelelő klíma, az oldott tanulói környezet megteremtésére, magas fokú empátiával rendelkezik, magas szakmai felkészültség és módszertani sokszínűség jellemzi, az önfejlesztés igénye a természetévé válik. (Koncz, 2011, 13–16.) Képes a facilitátor szerep megvalósítására és nem utolsósorban rendelkeznie kell a
A művészetek terén nem elhanyagolható szempont a tanár „flow-teremtő” képessége sem. „A flow-tanárok képességeiket mások érdeklődésének fenntartására is használják, előtérbe helyezik a belső ösztönzéseket, érdekes feladatokkal és az új dolgok megtanulásának örömével igyekeznek motiválni.” (Harmatiné, 2011, 139.)
A tanár és a diák partnerei is egymásnak, kölcsönösen hatnak egymásra, inspirálják egymást. A pedagógiai folyamat hatékonyságának, eredményességének meghatározó eleme a tanár és diák együttműködésének tartalma és minősége. Az oldott légkör, az élményt nyújtó oktatás segíti a diákok kezdeményezőkészségének fejlesztését, alkotói ötleteik kibontakoztatását, egyéni megoldások megszületését.
Igen nagy lehetőség és egyben felelősség is hárul mindezeken keresztül a táncpedagógusokra. Így vall erről Dienes Valéria: „Aki mozdulatot tanít, az egyén fejlődésének és ezen keresztül az emberiség fejlődésének egyik irányító fonalát tartja a kezében.” (Dienes, 1979)
A tanítás-tanulás sikerességének alapja és korunk oktatásirányításának elvárása is egyben, hogy a pedagógus rendelkezzen a hivatásszemélyiség (Bagdy, 1997) tényezőivel, amelyek a következők: reflektivitás, adaptivitás és rendszerszemlélet.
„[…] adaptivitáson a pedagógiában olyan alkalmazkodva fejlesztést/fejlődést értünk, amely egyaránt tekintettel van az egységesség és a differenciáltság szempontjaira, akár az egyének, akár a csoportok, akár az intézmények igényei felől közelítünk.” (M. Nádasi, 2010, 22.)
„Reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, amely biztosítja az oktató-nevelő tevékenység folyamatos önellenőrzését és ezen alapuló fejlesztését”. (Szivák, 2014, 13.)
A jó tanár képes elemezni a munkáját, tudja, hogy mit, miért és hogyan csinál. Folyamatosan figyel, értékel, módosít, fejleszti önmagát. De nem marad meg az elemzés szintjén, hanem tervet készít a módosításokra, a gyakorlatban alkalmazza a PDCA-elvet (tervezd meg, csináld meg, ellenőrizd, avatkozz be).
A táncpedagógus igen összetett tevékenységet valósít meg. A táncot eszközként alkalmazza a személyiség fejlesztéséhez és integrációjához, értékeket közvetít, szakmai rendezvényeket szervez, tanítványaival részt vesz a település kulturális életében, hagyományt őriz, tehetséget gondoz, felkészít a szakirányú továbbtanulásra, versenyekre, színpadi bemutatókra készíti fel a tanulókat (egyéni, páros és csoportos formában), koreográfiát készít, ehhez zenei és színpadi tervet ír, viseletet, fellépő ruhát készíttet, ehhez kutatást végez.
Irodalom