- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.11. A táncos tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.11.5. A táncos tehetségek fejlesztésének lehetséges módszerei
2.6.11.5.2. Mentális gyakorlás
A tánctanítás eredményességét jelentősen meghatározza a testi felkészültség mellett a mentális összerendezettség. A táncpedagógia nélkülözhetetlen módszere a
„A metaforikus képek segítik egy mozdulat minőségének a változtatását, jelentést adnak hozzá, esztétikai üzenetük lehet. Nem kiegészítői a képzési programnak, nem a teljesítmény fokozását célozzák, mint a sportban, hanem
„Atkinson (1999)
A mélyérzékelésnek, azaz kinesztetikus érzékelésnek és tapasztalatoknak köszönhető a mozgás megjelenítésének pszichikus képessége, amely a mozgásképzetet eredményezi. A képzeleti mozgás visszahat a konkrét mozgás minőségére is. „A tényleges mozgás mindig térhez és időhöz kötötten jelenik meg, szembesít a valósággal, a gravitáció következményeivel, a mozgásképességekkel, a »mozgástudással«.”
A belső kép, a belső látás a szövegből, a minél színesebb leírásból táplálkozik. A belső kép motivál a cselekvésre. Az elképzelt mozgást követi a gyakorlati megvalósítás. A megvalósítást sok minden befolyásolja, a társak reakciói, a pillanatnyi helyzet, az ügyesség és természetesen a képességek. Az előzetes képzeletbeli gyakorlás hatással van a teljesítményre is. A mozgáskép kialakítását és a mozgásképzelet, a mozgásfantázia működését stimuláló játékok és gyakorlatok spontán módon fejlesztik a táncos képességeket. A belső mozgáskép, a képzelet olyan belső mozgató erő, energetikai bázis, amely a képességeken keresztül mutatkozik meg.
Minden képesség alapja a képzelet, amely beindítója, motorja a cselekvésnek, amely mozgásba hozza a képességeket. A mozgásképzet a kinesztetikus tapasztalásra épül, nem szükséges hozzá semmilyen külső inger. A képzelet belső látásélményt eredményez. Fontos, hogy élmény kapcsolódik hozzá.
Következő fejezet: >>> 2.6.11.5.3. A mozgáskogníció fejlesztése