- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.7. Nyelvi tehetség: anyanyelv, beszédtudomány, idegen nyelv
2.6.7.1. Mi az a nyelvi tehetség?
Mindenki használ valamilyen nyelvet. A legtermészetesebb az, amikor valaki élőbeszédben, az anyanyelvén adja át a gondolatait valamilyen motivációból: megszólítják, kérdeznek tőle, felkérik rá, hogy ossza meg a gondolatait; de az is elképzelhető, hogy az illető belső késztetésének engedve szólal föl, beszél. Ez utóbbival foglalkozik a retorika, amelynek az elmélete a belső késztetés, illetve a kívülről érkező szükségletek (felkérés, kérdés stb.) hatására létrejövő, adott hallgatóságnak szóló beszédtevékenységet retorikai szituációnak nevezi (2.6.7.1. ábra)
2.6.7.1. ábra. A retorika szituáció (Adamikné, 2013, 76.)
Mi történik ilyenkor? A beszéd, a nyelvhasználat voltaképpen eredménye egy bonyolult folyamatnak. A beszéd egyéni jelenség, ugyanakkor elvont, kollektív szabályrendszeren, a nyelven alapul. Bár kisiskolás korára – jó esetben – mindenki képes megtanulni legalább egy nyelvet, valójában speciális tehetségterületről beszélünk: egy olyan tehetségről, amelynek mindenki birtokában van. A kérdés azonban az, mennyire. A kérdés annál is inkább érdekes, hiszen Howard Gardner szerint a világ megismerésére irányuló hét mód egyike a nyelvi úton történő megismerés (Balogh, 2012, 42.). Bár Gardner szerint a hét tehetségterület (logikai-matematikai, nyelvészeti, testi-kinesztetikus, térbeli, zenei, interperszonális, intraperszonális) különbözőképpen oszlik meg az egyes emberek személyiségében, tény, hogy mindenkinek van valamilyen anyanyelve, amelynek a rendszerét bizonyos idő alatt tökéletesen elsajátította.
Joseph Renzulli tehetségmodelljét (Balogh, 2012, 31.) alapul véve a nyelvi tehetség az általános tehetségterületek közé számítható. Ezen belül állapíthatunk meg különböző alterületeket: élőbeszéd, íráskészség, nyelvérzék (az idegen nyelvekre vonatkozóan), amelyek tovább specifikálhatók: költészet, drámaírás, újságírás, szónoklás stb., azaz a nyelvhasználat alkalmazásának konkrét területeire bonthatók.
Talán közelebb kerülünk a nyelvi tehetséggel kapcsolatos igazsághoz, ha továbbgondoljuk a Renzulli-modellt. Ha – Franz Mönks modelljét alapul véve – nem csak a kiemelkedően intelligens gyermekeket/embereket tartjuk tehetségesnek (Balogh, 2012, 32.), mindjárt megérkezünk a nyelvhez: az anyanyelvét mindenki képes megtanulni (ha csak nincs a tanulási folyamatnak valamilyen akadályozó, pl. fiziológiai vagy orvosi tényezője). Minden megszülető gyermek jó eséllyel potenciális nyelvzseni is – ez jól lemérhető minden gyermeken, hiszen 0–3 éves koruk között fokozatosan sajátítanak el egy nyelvet, tudásuk pedig 6-7 éves korukra válik teljessé. A Mönks–Renzulli-modell kapcsán a motiváció ténye eleve adva van (legalábbis így kellene lennie): az anyanyelvüket rendszeresen használó családtagok, nevelők olykor közvetlenül a gyermekre, máskor csak háttérbeszélgetésekre irányuló nyelvi tevékenységet végeznek, azaz beszélgetnek a gyermekkel vagy egymással, amely a gyermekből is előhívja a benne ösztönszerűen meglévő nyelvi képességeket.
A modell másik tényezője, a kreativitás szintén hamar megnyilvánul: véges számú elemből (szavakból, szóelemekből) végtelen számú mondat, megnyilatkozás hozható létre – a gyermeknél kezdetben még „szabálytalan” alakokat is eredményezve. A nyelvi kreativitás végigkíséri azután az életünket, hiszen nap mint nap új, addig soha meg nem alkotott megnyilatkozásokat állítunk össze a fejünkben lévő mentális lexikon és a nyelv rendszere alapján.
Mindezekhez külső tényezőként, ún. társadalmi pillérként kapcsolódnak a családi háttér, az iskolai környezet és a kortársak adottságai is (Balogh, 2012, 33.). A nyelvi tehetség felnevelése szempontjából mindhárom pillér roppant fontos: a család, ahol az első nyelvi élményeit szerzi az ember; az iskola, amelynek feladata az anyanyelvi képességek és a nyelvi önkifejezés fejlesztése; a társak, akik akkor tudnak motiválók lenni, ha hasonló fejlettségi fokon állnak. Ez utóbbi azért is lényeges, mert „a nem azonos szinten álló osztálytársak komolyan gátolhatják a tehetséges gyermek intellektuális, de leginkább pszichológiai fejlődését. A tehetséges tanulót gyakran tartják beképzeltnek vagy strébernek, ami aztán alulteljesítéshez és személyiségbeli torzulásokhoz is vezethet.” (Balogh, 2012, 33.)
A társadalmi tényezők összehangolása érzékeny terület. Vannak, akik ennek az összehangolásnak bizonyos szempontból inkább sikertelenségeit, mint eredményeit hangsúlyozzák (vö. Pierre Bourdieu
Fontos, hogy megismerjük azt a hagyományt, amelyen az anyanyelvi (főként az élőbeszédbeli) tehetséggondozás alapul, hiszen a korábbi módszerek ma is iránymutatók lehetnek. Ehhez a beszédtudomány retorikai gyökereiig kell visszanyúlnunk.