- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.7. Nyelvi tehetség: anyanyelv, beszédtudomány, idegen nyelv
2.6.7.5. Tehetségazonosítás, gyakorlati feladatok az anyanyelvi tehetséggondozáshoz
Az anyanyelvi tehetségek azonosítása (diagnosztikája) a tanár/oktató alapos megfigyelőmunkájával, ún. pedagógiai tehetségszűréssel (Dávid és mtsai, 2014, 7.) kezdődik. Ehhez segítséget nyújt, ha az azonosítás strukturáltan, megfigyelési szempontok alapján történik: a tanuló orgánuma, példamutató beszéde (pl. a beszédhangok tiszta ejtése, jó levegővétel), a szóbeli és írásbeli nyelvhasználat iránti igényesség, az ezekre való nagyfokú törekvés, sőt a figyelemre méltó nyelvi magatartás (udvariasság) is jelezheti a pedagógusnak, hogy a tanulóban kiaknázandó lehetőségek rejlenek. Ezek mellett az anyanyelvi tehetség a hangos olvasási, fogalmazási, helyesírási és szavalási készségekben is megmutatkozhat – utóbbi esetében már óvodában, előbbieknél az alsó tagozattól kezdve.
A nyelvi tehetség ezt követően gyakorlással bontakoztatható ki: a beszédképző szervek dolgoztatásán keresztül, a gondolkodás fejlesztésén át a stílusérzék finomításáig. A következőkben – a teljesség igénye nélkül – néhány gyakorlati feladattal szeretném segíteni a tehetséggondozó munkát.
Következő fejezet: >>> 2.6.7.5.1. Olvassunk, olvastassunk sokat!