- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.7. Nyelvi tehetség: anyanyelv, beszédtudomány, idegen nyelv
Pölcz Ádám
„Beszéljünk tehát arról a szónokjelöltről, aki buzdítást és segítséget igényel, és adjuk át neki mindazt, mire minket megtanított a gyakorlat, hiszen ennél jobbat úgyse taníthatnánk.” (Cicero: A szónokról)
Az anyanyelvi tehetség sajátos, hiszen az ember különleges adottságai ezen a területen nyilvánulnak meg legelőször. Tulajdonképpen minden ember nyelvzseni, hiszen képes arra, hogy megtanuljon egy (vagy akár több) nyelvet a semmiből. Ezt a folyamatot azonban támogatni, segíteni kell, mert a már kezdetekkor is tudatos anyanyelvi nevelés később számos előnyhöz juttatja a gyermekeket, pl. az idegen nyelvek tanulása terén is. A nyelvi-kommunikációs kompetenciák területének összetettségét jól mutatja, hogy az anyanyelvikompetencia-fejlesztési módszerek mellett számos idegennyelv-tanulási és -tanítási módszert ismerünk. A jelen fejezet a nyelvi tehetségről (az anyanyelv-elsajátításról, idegennyelv-tanulásról, nyelvérzékről, a beszéd és a gondolkodás összefüggéséről, a kettő kapcsolatának fejlesztéséről, a retorikáról, valamint beszédtechnikai kérdésekről) szól, és igyekszik történeti keretbe foglalni a nyelvi fejlesztéssel kapcsolatos teendőket. Emellett gyakorlati példákon keresztül szeretné bemutatni a nyelvi fejlesztési lehetőségeket, amelyek elsősorban a hangzó beszédhez kapcsolódnak, és amelyekkel a nyelvek használatában nagyobb jártasságra, motiváltságra és tudatosságra tehetnek szert a fiatalok.
analógiás nyelvtanulás, anyanyelv-elsajátítás, anyanyelvi szocializáció, beszéd- és értelemgyakorlatok, beszéd- és ejtéshibák kétnyelvűség, nyelvérzék, nyelvi kreativitás, nyelvi ösztön, nyelvi tehetség, retorikai szituáció, szónoki feladatok, többnyelvűség