2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek

2.6. Főbb tehetségterületek

2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban

2.6.4.2. A tehetség gondozása, tanórán kívüli gazdagító programok

2.6.4.2.6. A finommotorikus tevékenység fejlesztése tanulói kísérletek kapcsán

Kihívás elé állítja az érettségizőket és versenyre készülőket a kísérletek szakszerű elvégzése, a laboratóriumi eszközök használata. Az első gyakorlati (tanulókísérleti) órák egyik legfontosabb fejlesztési feladata a kéz, a szem finommotoros jellemzőinek fejlesztése. A tehetséges tanuló sok esetben ügyetlenül mozog a laboratóriumokban, ezért nem tudja az elvárásoknak megfelelő pontossággal elvégezni a kijelölt feladatokat.

A tanulóknak el kell sajátítaniuk az eszközök helyes használatát, melyhez fejlett kézügyességre van szükség. Fontos a tömeg- és térfogatmérő eszközök és a különféle segédeszközök (csipesz, olló, cseppentő) helyes használata.

A térfogatmérő eszközöknél pontos leolvasás is szükséges. Ennek begyakorlása megfestett vízzel történhet. A tanár mérőhengerben különböző térfogatú folyadékokat méret ki, vagy kiöntött folyadék térfogatát kell leolvasni.

Sokszor okoz gondot a csipesz megfelelő használatának elsajátítása. Jó fejlesztőgyakorlat, ha különböző színű gyöngyöket választanak szét csipesszel a diákok, következő lépésként pedig szemcsés állagú vegyszereket különítenek el, például fémszemcse+kénpor keverékének szétválogatása. Kézügyességüket fejleszti, ha megtanítjuk őket bordázott szűrőpapír hajtogatására, méretre vágására. Nagyon szeretik papírból hajtogatott vegyszertartó tálkák, papírhajó készítését. Cseppentők használatát gyakoroltathatjuk szűrőpapírra készített rajzokkal, például a ma divatos hangulatjelekkel. Hasonló módszerrel lehet begyakoroltatni a pipetták használatát is.