- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban
2.6.4.2. A tehetség gondozása, tanórán kívüli gazdagító programok
2.6.4.2.1. Szakköri, laboratóriumi foglalkozások szervezése
A kémiaszakkörök meghirdetése előtt célszerű az alábbi szempontokat figyelembe véve meghatározni a célokat és módszereket:
Ismeretanyag és fejlesztési célok alapján a szakkör lehet feladatmegoldó, kísérletező, továbbtanulásra felkészítő, versenyekre felkészítő, vegyes típusú vagy egyéb fejlesztési területhez tartozó foglalkozás.
A szervezés során meg kell határozni a célcsoportokat (évfolyamok, más intézmények tanulói), a bekerülés módját (önkéntes jelentkezés, valamilyen szűrés alapján), a konkrét szakmai programot és a megvalósulás anyagi és tárgyi feltételeit.
Kevés iskola rendelkezik jól felszerelt kémiai laboratóriummal, valamint a tantárgy oktatásához szükséges megfelelő mennyiségű vegyszerrel. Megoldást jelenthet, ha egyszerűen elvégezhető, kis anyag- és vegyszerigényű kísérleteket tervezünk a tanulók számára.
Napjainkban új utakat keresve jól használhatók a kis anyagigényű módszerek, az úgynevezett fecskendős, a csempéken, szűrőpapíron vagy félmikroeszközökkel végzett reakciók (pl. Bárány, Tóth és Sarka kísérletei, 2015; Bohdaneczkyné, Sarka és Tóth, 2015, 70–81., valamint 95–124.).
A tehetségek gondozásában kiemelkedő jelentőségűek az Öveges laborok. Azok az iskolák, ahol beindultak ezek a komplex természettudományos ismereteket nyújtó szakköri foglalkozások, nagyban hozzájárulnak a tehetségek kiválasztásához, a fejlesztő munkához, valamint a kémia iránti érdeklődés felkeltéséhez. Ezek a laboratóriumok színes, magas szakmai színvonalú programokat kínálnak, ezért érdemes kapcsolatot építeni velük.
Következő fejezet: >>> 2.6.4.2.2. Tehetséggondozás versenyekre történő felkészítéssel