- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban
Bohdaneczkyné Schág Judit
Az utóbbi néhány évtized tudományos és technológiai fejlődése hihetetlen távlatokat nyit meg előttünk. A kémia a legtöbb tudományterületen jelen van, eredményei átszövik és nélkülözhetetlenné teszik mindennapjainkat. Mindehhez a saját területükön jól képzett szakemberek és tudósok munkájára volt/van szükség. Feladatunk tehát olyan tehetségek felkutatása, akik – megfelelve a kor kihívásainak – a kémia területén kiváló teljesítményt tudnak nyújtani.
Az iskolai kémiaoktatás feladata abban áll, hogy megfelelő képzést és fejlesztést biztosítson tehetségei számára.
A tárgyat tanító tanárok számára összefoglalom azokat a legfontosabb módszereket, amelyek segítséget nyújthatnak ebben a munkában.
Gondolataimat az alábbi területek köré csoportosítottam:
Röviden összegzem a kémiaversenyekre történő felkészítés problematikáját, a fejlesztés módszereit, különös tekintettel a számítási feladatok megoldási stratégiájának elveire.
Fontosnak tartom a tanulók önálló feladatmegoldásának követését, segítését és ellenőrzését.
Említést teszek a szaktáborok tehetséggondozó munkájáról, a mentorálás lehetőségeiről, valamint az érettségi vizsgákra történő felkészítés fontosságáról, melynek sikerétől függ a további szakmai fejlődés lehetősége. A tanulói kísérletek és laboratóriumi munkák technikáinak elsajátításához elengedhetetlen a finommotorikus tevékenység fejlesztése, melynek módszereiről bemutatok néhány példát.
Következő fejezet: >>> 2.6.4.1. A kémiából tehetséges tanulók azonosítása