- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.10. Sporttehetség-gondozás holisztikus szemléletben
Orosz Róbert
A sporttehetség-elméletek és -modellek általában a versenysportbeli siker szemszögéből tekintenek a sportoló gyerekekre. A sporttehetséget leggyakrabban a teljesítménnyel, eredményességgel való összefüggésében határozzák meg a szakemberek. A sporttehetség – ilyen felfogásban – a sportban való sikeresség feltételére, jelenbeli indikátorára vagy jövőbeli előrejelzőjére utal. Egy másfajta, holisztikus megközelítésben a sportot és a tehetséget egyaránt a teljes személyiség kiteljesedését, egy teljesebb élet megélését elősegítő tényezőknek tartjuk. Így a tehetség kibontakozása vagy a sportbeli sikeresség nem a fejlesztési folyamat végső céljai, hanem eszközök és segítőtársak egy teljesebb létezés felé tartó úton. Az írás a sporttehetség-gondozásnak egy ilyenfajta, holisztikus szemléletét mutatja be. Kitér a holisztikus megközelítéssel együtt járó pedagógiai és pszichológiai szemléletekre. Bemutat egy holisztikus elméleti hátterű sporttehetség-pszichológiai kutatást. Továbbá áttekintést nyújt a Nemzeti Tehetségprogramban – a Matehetsz szervezésében vagy támogatásával – megvalósult komplex sporttehetség-gondozó programokról, illetve egyéb sporttehetség-gondozással kapcsolatos tevékenységekről. Végül a tudatosság és inspiráció szerepét hangsúlyozó rész irányt mutathat a jövő sporttehetség-gondozásának preferenciái felé.
Következő fejezet: >>> 2.6.10.1. Sport, tehetség és fejlődés holisztikus nézőpontból