- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.13. A vezetői tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.13.2. A vezetői kompetencia korai jelei
„A vezető sokszor csendben, finoman koordinálja a csapatát; esetenként csak abból lehet azonosítani, hogy a végső döntés az övé, hogy úgy osztja ki a feladatokat, hogy mindenki azt teszi, ami a saját területe.”
(Kustra, 2014, 16–19.)
A vezetői kompetencia korai jelei már óvodáskorban (sőt egyeseknél már azelőtt is) megfigyelhetők. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy minden „vezetőnek tűnő” óvodásból felnőttként vezető lesz, inkább azt, hogy a vezetői kompetencia korai azonosításának legfőbb módszere a
Mérei Ferenc (1989)
Mérei Ferenc (1947) és munkatársai az aktometriát alkalmazták arra is, hogy kísérleti körülmények között – az „együttes élmény kísérletsorozatban” – figyeljék meg a gyermekeket. Például idősebb, „vezetői készséggel rendelkező” gyereket tettek egy erős szokásokkal rendelkező csoportba. A csoport először nem engedte magát irányítani, nem hallgatott a vezetőre, de miután a vezető átvette a csoporthagyományokat, képessé vált a csoport irányítására.
Valami hasonlót fogalmazott meg Hogg és Reid (2006), amikor azt írták, hogy a vezetés szociális identitás elmélete szerint azok képesek vezetőként befolyásolni a csoportot, akikre a csoporttagok úgy tekintenek, mint „aki közülünk való” (Haslam és mtsai, 2011).
Az aktometriai megfigyelés használható
Az
Adjunk a gyereknek valamilyen korának megfelelő feladatot, és megfigyelés alapján válaszoljunk a következő kérdésekre:
Keresett társat, akivel megoszthatja tudását?
Következő fejezet: >>> 2.6.13.3. A vezetői kompetencia fejlesztése fiatalkorban