- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.13. A vezetői tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.13.3. A vezetői kompetencia fejlesztése fiatalkorban
„Senki nem képes előttetek semmit fölfedni, csupán azt, ami tudásotok hajnalán, félálomban máris ott hever.”
(Gibran, 1992, 73.)
Anélkül, hogy ezen a ponton felvetnénk a tehetség öröklésének/fejleszthetőségének vitáját, úgy véljük, hogy a vezetői kompetencia kora gyermekkorban nagymértékben fejleszthető, és a vezetővé fejlődés egész életen át tartó tanulási folyamat (Komives és mtsai, 2011).
Gyerekek vezetői kompetenciájának fejlesztésével Amerikában is csupán 30-40 éve foglalkoznak rendszeresen. Felfigyeltek arra, hogy a vezetők gyerekkorukban általában sok figyelmet kaptak a szüleiktől (sokat beszéltek velük, meghallgatták őket, elismerték teljesítményeiket), szüleik nem várták el tőlük a feltétlen engedelmességet, de nem is védték őket minden szellőtől.
Az egyik első amerikai fejlesztő program, a
A tehetséges gyerekek fejlesztésére törekvő programok általában öt területre irányulnak. Ezek a kognitív, az érzelmi, a fizikai, az intuitív és a társasági területek, melyek közül a vezetői kompetencia az utóbbi része. A
A társas kompetenciák fejlesztésére irányuló programok három területre koncentrálnak:
A fejlesztő programok e téren lehetőségeket teremtenek arra, hogy a tehetséges gyerekek minél többször részt vegyenek intellektuális szint, társadalmi háttér stb. szempontjából sokszínű csoportok tevékenységében, felismerjék a csoporttagok szerepét, hatását egymásra, tudatosan törekedjenek a hatékony kommunikációra.
Következő fejezet: >>> 2.6.13.4. A vezetői tehetség felismerése felnőttkorban