- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.13. A vezetői tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.13.4. A vezetői tehetség felismerése felnőttkorban
„Gyorsan változó világunkban az emberekben rejlő lehetőség is többször megváltozik karrierjük során. Nyitott szemmel, optimistán kell figyelned embertársaid, hogy felismerd bennük a jövő vezetőit.”
(Charan, Drotter és Noel, 2011, 6.)
A vezetői tehetség sok embernél felnőtt koráig rejtve marad. A munkapszichológia egyik fontos feladata a vezetői tehetség felismerése (és fejlesztése).
Napjainkban sok szervezet komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy megtalálja jövendő vezetőit. A két legfontosabb megközelítés a külső és belső források igénybevétele.
A szervezet
Külső és belső jelöltek esetén egyaránt szükség van a vezetői potenciállal rendelkezők
Az egyik leghatékonyabb módszer
2.6.13.1. ábra. A magas vezetői potenciállal rendelkezők (HIPOs) tulajdonságai (az SHL szerint)
Még drágább, ha a külső jelöltet a tényleges
A vezetői tehetségek azonosítására a vállalatok néha nehezen indokolható módszereket (grafológia, projektív technikák, klinikumból átvett – esetleg nem jogtiszta – személyiség-kérdőívek) használnak, de már nálunk is egyre inkább elterjedtek a korszerű vizsgálati eszközök (Klein B. és Klein S., 2012). Egy újabb könyvemben (Klein S., 2019) bemutatom tíz hazai, kiválasztással foglalkozó tanácsadó cég módszertani kínálatát. Itt a rövidség kedvéért az általam legjobban ismert SHL vezetői potenciált feltáró eljárását ismertetem.
Következő fejezet: >>> 2.6.13.5. A vezetői kompetencia fejlesztése felnőttkorban