- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.13. A vezetői tehetség felismerése és fejlesztése
Klein Sándor
A vezetői tehetség felismerésének és fejlesztésének nagy figyelmet szentelnek a munka világában, de viszonylag keveset az ezt megelőző életszakaszban. A jó vezető kompetenciái – tulajdonságai (értelmesség, érzelmi intelligencia, döntési képesség, fejlődésre törekvés, önismeret/önbecsülés) és viselkedése társas helyzetekben (iránymutatás, befolyásolás, kezdeményezés, kapcsolatépítés) – jellegzetesek. A vezetés korai jelei már óvodáskorban is megmutatkoznak, és egyetemista korban már megbízhatóan mérhetők. A vezetői kompetencia fiatalkorban megfelelő foglalkozásokkal jól fejleszthető. A munkapszichológia egyik legfontosabb feladata a vezetői tehetségek kiválasztása, melyre főképp strukturált interjút, képesség- és személyiségteszteket és szimulációs gyakorlatokat (értékelő központ) használnak. A vezetők fejlesztésére szolgáló tréningek gazdag választéka található hazánkban is, noha – ahogy az amerikaiak mondják – „ha fára mászás a cél, jobban járunk, ha felveszünk egy mókust, mintha továbbképzünk egy pulykát”.
„A vezetés nem egyszerűen azt jelenti, hogy elérjük, hogy a többiek azt tegyék, amit akarunk. Vezetés az, ha elérjük, hogy azt akarják csinálni. A vezetés tehát a hitek, a vágyak, a prioritások alakítása: befolyásolás, nem az engedelmesség kikényszerítése – a csoporttagok szívének és eszének megnyerése, energiájuk, lelkesedésük felszabadítása a csoport érdekében.”
(Haslam, Reicher és Platow, 2011)
A vezetői tehetség felismerésének és fejlesztésének óriási irodalma van, melynek nagy része munkapszichológiai jellegű: a szervezetek hatékonyságának egyik feltétele, hogy biztosítsák a vezetői utánpótlást.
A legutóbbi időkig sok más tehetségfajtával szemben jóval kisebb figyelmet kapott a
A fejezet szerkezete így egy 2×2-es mátrixnak felel meg: külön-külön tárgyaljuk a vezetői tehetség korai és felnőttkori felismerését és fejlesztését (a vezetői kompetencia rövid tárgyalása után). (A kategóriahatárok természetesen némileg önkényesek: a „felnőttkor” kezdetének a munkába lépést tekintjük, és a felismerés/fejlesztés is némileg összemosódik, például az értékelő/fejlesztő központok gyakorlatában.)