- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.6. Tehetséggondozás az irodalmi alkotó tevékenységben
2.6.6.3. Összegzés
A fejezetben bemutatott feladatok a tanulók tehetségfejlesztéséről beszéltek, megemlítve az egyes tehetségmodellek környezeti tényezőjét is. A tehetséggondozás említett és idézett kutatói megegyezésre jutnak abban, hogy a pedagógus és az iskola mint környezeti tényező szintén tehetséges, illetve tehetséget támogató kell, hogy legyen. A flow-élményre nemcsak a tanulónak, hanem a tanárnak is képesnek kell lennie, kreatívan gondolkodni, problémamegoldásra törekedni kölcsönösen szükséges. A fejlesztési feladatok megvalósulása az egyes tehetségfaktorok interakciójában mehet végbe.
Irodalom
Arató Ferenc, Balogh László, Bodnár Gabriella, Gyarmathy Éva, Péter-Szarka Szilvia, Vass Vilmos (2014). Ez is tehetséggondozás!
Bagdy Emőke, Henry, Jacoby, Kövi Zsuzsanna, Dr. Mirnics Zsuzsanna (2014).
Balogh László (2004).
Czimer Györgyi, Balogh László (2010).
Csíkszentmihályi Mihály (2016).
Csíkszentmihályi Mihály, Rathunde Kevin, Whalen, Samuel (2010).
Dezsényi Péter (2017).
N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2004).
Következő fejezet: >>> 2.6.7. Nyelvi tehetség: anyanyelv, beszédtudomány, idegen nyelv