- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.6. Tehetséggondozás az irodalmi alkotó tevékenységben
2.6.6.1. Az irodalomtanítás és a tehetségfejlesztés lehetőségei
2.6.6.1.3. A tantermi környezet nyújtotta lehetőségek
Az irodalmi tehetség osztálytermi fejlesztésében igen fontos szerepe van a dinamikus interakciónak. A kooperatív tanulási-tanítási paradigmában alkalmazható eszköztárnak is formáló ereje van a személyiség és az annak fejlesztését szolgáló, úgynevezett tehetséges környezetnek a kialakításában. Mönks, Renzulli modelljét továbbgondolva, a tehetségfaktorok összefüggését vizsgálva már beemeli a környezet, így a család, az iskola és a társak szerepét is a tehetségfaktorok közé. Tannenbaum csillagmodellje szintén számol a környezeti támogatással, akárcsak Piirtóé, akinél a modell környezeti aspektusa ugyancsak magában foglalja az iskolát is. A 2013 októberében a Matehetsz és az OFOE közösen rendezte meg az
Az osztálytermi keretek között zajló irodalmi tehetségfejlesztés közvetve támaszkodik azokra a tanulható-tanítható ismeretekre is, melyek az irodalom és a nyelvtan tanításának metszetében helyezkednek el, így a stilisztika, a retorika, a grammatika, a kommunikációelméletek tanítására. Az irodalmi szövegek befogadásában többek között a képi nyelvhasználat és a retorikai alakzatok jelentésteremtő funkcióira hagyatkozunk. A direkt módon megtanított retorikai ismeretek sokkal kevésbé hasznosulnak a nyelvi identitás, a személyiség formálódásában, mint a komplex szövegek olvasása közben. Az utóbbi tevékenység, illetve az azt kísérő alkotó-értelmező munka sokkal több lehetőséget biztosít az autonóm személyiség nyelvi alapjainak kialakításához: gondolatébresztő szövegek párbeszédében már nem elméleti, hanem alkalmazott tudás a kritikára való reagálás, az egyetértés vagy az egyet nem értés kifejezése, a bocsánatkérés, az erősségek vagy a gyengeségek megfogalmazása, az elismerés elfogadása, a beszélgetés indítása vagy lezárása. A kreatív írásgyakorlatnak az a típusa, mely egy történet újraírását célozza meg – például a nézőpont, a beszédmód vagy a hangnem megváltoztatásával –, már az újraértelmező, narratívaalkotó gondolkodást fejleszti. Ez a fajta gondolkodásmód hatással lehet a más területeken, így például a történelem területén tehetséges tanulók készségeinek, képességeink fejlődésére is. A hangnemválasztást lehetővé tevő nyelvi-retorikai eszköztár reflektált alkalmazása, a nyelvi játék megismerése és alkalmazása is túlmutat a „pusztán” irodalmi képességfejlesztés, tehetséggondozás lehetőségein. A verbális képi nyelvhasználat éppúgy formálja a fotografikus látást, mint az az előbbit. A 2.6.6.2. fejezetben választott szövegek közül a Móricz-novellák felvetik a kérdést, hogy a naturalisztikus látásmód egyfajta miméziselvű esztétikai elve hogyan tud illúziótlanul képet rajzolni a világról. A naturalizmus analizáló, fotografikus látásmódja nemcsak irodalmi érzékenységet, hanem alapvetően a világra vetődő tekintetet is formálja. Az irodalom révén belátható, hogy mind az olvasás, mind a látás kulturálisan kódolt folyamat. Az irodalmi tehetségfejlesztés ily módon is képes túllépni az „irodalmi” jelző fogságából.
Következő fejezet: >>> 2.6.6.2.1. Bevezetés az irodalomba – a tehetségfejlesztés kezdeti lehetőségei