- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.9. A vizuális tehetség
Kárpáti Andrea–Gaul-Ács Ágnes
A 6–10 évesek szép, kifejező és egyéni rajzaiban sokan a leendő művész alkotásait látják. Ebben a fejezetben bemutatjuk, miben különbözik az ügyesség és a tehetség, hogyan fedezhető fel és milyen módszerekkel fejleszthető hatásosan a vizuális tehetség, és milyen versenyek és iskolai programok segítik. Először a gyermekek és fiatalok vizuális képességrendszerének fejlődéséről szóló kutatásokat, majd a tehetség felismerésében fontos személyiségjegyeket és képességelemeket tekintjük át. Ezután bemutatunk egy, a pedagógusok által is használható rajzos kreativitástesztet és néhány vizuális képességmérő feladatot. Ismertetjük a leggyakrabban használt, a tehetség felismerésére és a fejlődés nyomon követésére is alkalmas módszert, a portfólió-értékelést. A szakértői zsűrizéses rajzversenyek értékelési rendszereinek áttekintésével érzékeltetjük, mely vizuális tehetségjegyeket tart a pedagógusközösség a legfontosabbnak a kiemelkedő teljesítmény megítélésében. A fejezet végén megemlítünk néhányat a hazai és külföldi vizuális tehetségfejlesztő műhelyek közül, és javaslatokat adunk a tehetséggondozó programok értékelésére is.
Kulcsszavak: vizuális művészeti portfólió, térszemlélet, zsűrizéses értékelés, színpercepció (színérzékelés), képességmérő teszt, vizuális kommunikáció, kreativitás
Köszönetnyilvánítás
A közlemény alapját képző kutatás az MTA–ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport, „Moholy-Nagy Vizuális Modulok – a 21. század képi nyelvének tanítása” projekthez kapcsolódik. A kutatást a Magyar Tudományos Akadémia Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programja támogatja.
Következő fejezet: >>> 2.6.9.1.1. Gyermekrajz, kamasznyelv, vizuális tehetség