- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.5. Tehetséggondozás a fizikatudományban
2.6.5.1. A tehetségről elméletileg fizikus szemmel
2.6.5.1.2. A gondolkodásban tehetségesek
A fizika tantárgy és tudomány struktúrája többszintű. A fizikatudományban kezdetektől fogva tetten érhető az a törekvés, hogy a természet törvényeit egységes keretbe foglalja. Folyamatos tehát a közös lényeg keresése, fontos szerepe van az analógiának, a felismert és alkalmazott törvények formai és tartalmi hasonlóságának (Zalai, 2006; Radnóti, 2010). Az újabb eredmények sok esetben megoldatlan problémákból erednek, tapasztalatok felhalmozása és modellek, elméletek kipróbálása együttesen szüli meg azokat. A fentiek kicsiben, tantárgyi szinten is megnyilvánulnak. A fizikai gondolkodásban tehetségesnek tekinthetjük tehát azokat a tanulókat, akikre jellemző, hogy
jó az elemző készségük,
logikusan gondolkodnak, érvelnek,
képesek a komplex látásmódra,
fegyelmezett, ugyanakkor flexibilis a gondolkodásuk,
egyéni megoldásokat keresnek,
fogékonyak a párhuzamokra,
jó az absztrakciós képességük,
jó a tér- és formalátásuk.
Az ilyen tulajdonságokkal felvértezett tanuló az, aki felismeri a megoldandó problémát és sikeresen tud szelektálni az elsajátított ismeretek között. Az ilyen tanuló, ha ismeretei biztos alapokon nyugodnak, sikeresen szerepel olyan versenyeken, ahol problémaelemzés, jelenségmagyarázat, érvelés a feladat. A gondolkodásban tehetséges, kreativitást mutató tanulók nyílt végű problémák megoldásában, önképzőköri kutatómunkában is sikeresek lehetnek.
Következő fejezet: >>> 2.6.5.1.3. Matematikai készségekben tehetségesek