- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.3. Tehetségfejlesztés a biológiatudományban
2.6.3.1. A biológia tudományában tehetséges tanuló jellemzői és azonosítása
A biológia tudományában tehetséges tanulók a tehetség általános jellemzőin túl a biológia mint experimentális tudomány sajátságaiból adódó képesség- és tevékenységrendszer területén tűnnek ki társaik közül. Ezek a területek nagyfokú hasonlóságot és átfedést mutatnak a kémiában és fizikában tehetséges tanulókkal, ami a kérdéses diszciplínák megismerési folyamatának, logikájának analógiáiból következik. Valamennyi épít a természettudományos jelenségek megfigyelésére, az abból kiinduló problémamegoldásra, a természet jelenségeit kísérletekkel vallatja, a kísérletek során nyert adatokból következtetéseket von le, amelynek eredményeként tudományos elméletek, törvényszerűségek születnek.
A biológia abban különbözik a többi természettudományos diszciplínától, hogy az élőlények strukturális és funkcionális sajátságait, összefüggéseit, az élő és élettelen világ kapcsolatát és kölcsönhatásait, valamint az élővilág fejlődését vizsgálja. Sajátos megismerési módszerei közé így az in vivo és in vitro megfigyelés és kísérletezés, a gyűjtőmunka, a különböző élőlények meghatározása, biológiai modellek alkotása tartozik. A biológiában tehetséges tanulók jellemzőinek meghatározásakor ezért ki kell térnünk azokra a sajátságokra, amelyeket a természettudományokban tehetséges tanulók mutatnak és ezen felül azokra, amelyek speciálisan a biológia tudományában kimagasló diákok személyiségjegyei.
A
A természettudományokban, így a biológiában tehetséges tanuló ezeknek a képességeknek és készségeknek nagy részében vagy mindegyikében életkortól függően kiemelkedő lehet. A kognitív összetevők terén már az első osztályos tanuló is rendelkezhet az átlagosnál magasabb szinttel, míg a természettudományos problémamegoldás és kutatás készségeinek kiteljesedése elsősorban a formális gondolkodás időszakában lévő gyermekek esetében várható (ez akár már az általános iskola 3-4. osztályában is megfigyelhető). Az 2.6.3.1. táblázatban
A 2.6.3.1. és a 2.6.3.2. táblázatban szereplő jellemzők irányadóak a természettudományos tehetség megítélésben, és amennyiben egy gyereknél ezek többsége észlelhető vagy mérhető, úgy valóban tehetségként lehet értelmezni.
2.6.3.1. táblázat. A természettudományos megismerés és gondolkodás összetevői (Csapó és mtsai, 2015)
A
2.6.3.2. táblázat. A természettudományos tehetség összetevői életkor szerint (Yager, 1989; Nemcová, 2016)
Az
Az