- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.3. Tehetségfejlesztés a biológiatudományban
2.6.3.4. A biológiatudományokban tehetséges tanulók foglalkoztatásának lehetőségei és módszerei
2.6.3.4.2. A tehetséges tanuló biológiai kutatásának módszerei: kísérletezés
„A kísérletezés egy adott jelenség tanulmányozása mesterséges körülmények között, melyet a kísérletező változtat azért, hogy felderítse, milyen feltételekhez kötött az adott jelenség, illetve hogy milyen külső és belső összefüggések rejlenek a vizsgált jelenség egyes elemei között.” (Revákné és mtsai, 2011, 15.)
Az iskolában folyó kísérletek több szempontból is különböznek a tudományos kísérletektől:
(a) A tudományos
(b) A tudományos kísérletek gyakran több évig folynak, míg az iskolában oktatás céljából alkalmazott kísérletek rövid
(c) Az iskolában csak olyan egyszerű kísérletek végezhetők, amelyekhez a szertári felszereltség adott. Ha a tanuló kutatómunkája ennél több eszköz- és anyagigénnyel jár, igénybe vehető felsőoktatási és kutatóintézetek, üzemek, vállalatok segítsége és olykor a tanulók önállóan készített eszközei is, ami lehetővé teszi az innovatív tevékenységbe történő bekapcsolásukat.
A biológia tantárgyban tehetséges tanuló keresi a tudományos kísérletezés lehetőségét, nem elégszik meg a kiszámítható, oktatásra szánt kísérletekkel. Ezért bátran biztassuk önálló kísérletek tervezésére, kivitelezésére (felhíva a figyelmet az esetleges veszélyekre és baleseti forrásokra). Engedjük, hogy a biológiaórán a témához kapcsolódó kísérleteket mutasson be, és heterogén csoportmunkában vezesse a csoport kísérletező tevékenységét. Amennyiben egyedül vagy hozzá hasonló tehetséges tanulókkal homogén csoportban kísérletezik, érdemes munkáját úgy megtervezni, hogy az a kutatókhoz hasonló gondolkodást indítson el. Egy-egy elvégzett kísérlet mindig újabb és újabb nyitott kérdéshez, problémához vezessen, ami újabb kísérletek,
Példa:
Megadott, megmért gumók vizsgálata meghatározott nedvességtartalom mellett. A pontosan felvett adatok értelmezése grafikonok és táblázatok segítségével történik, az eredményekből levont következtetésekben a tanulók divergens gondolkodása érvényesül. A kísérlet tanulsága, hogy a burgonya keményítőt tartalmaz.