- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.3. Tehetségfejlesztés a biológiatudományban
Revákné Markóczi Ibolya
A biológia tudományában tehetséges tanuló speciális ismertetőjegyei a természettudományos megismerés és gondolkodás természetével mutatnak összefüggést. A kisiskolás gyermekek esetében ez az élő természet iránti fokozott érdeklődésben, olykor rajongásban, a kivételes megfigyelőképességben, a megfigyelt jelenségek reprezentálásában nyilvánul meg. A későbbi korosztályban ezekre a jellemzőkre épül az élővilág jelenségeinek kutatása, az összefüggések és magyarázatok elmélyült keresése. A biológiában tehetséges tanuló kísérletezik, terepi munkát végez, mikroszkopizál, élőlényeket határoz, és munkájának eredményét különböző fórumokon prezentálja. Foglalkoztatásuk az iskolában vagy azon kívül mentorok segítségével történhet. Fejlesztésükre kiválóan alkalmas a kutatás- és problémaalapú, valamint a projektalapú tanulás és tanítás, amely szociális kompetenciáikat is fejleszti, felkészítve ezzel őket arra, hogy későbbi munkahelyeiken egy adott közösség szabályaihoz alkalmazkodva, másokkal adaptív együttműködésben tudják tehetségüket kamatoztatni.
Következő fejezet: >>> 2.6.3.1. A biológia tudományában tehetséges tanuló jellemzői és azonosítása