- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban
2.6.4.1. A kémiából tehetséges tanulók azonosítása
2.6.4.1.2. A kémiából tehetséges tanulók más intézményekből történő kiválasztásának lehetséges módszerei
Sok középiskola programjában szerepel a kémiából tehetséges tanulók kiválasztása (tagozatos képzés, szakiskolák). A felvételi során a kémia iránti érdeklődés feltérképezése nehezen megoldható, hiszen nincsen központi felvételi feladatsor. A kémiai tehetségek felkutatásához javaslom az alábbi egyik lehetséges megoldást. A kiválasztást szervező kémiatanárok versenyfeladatsorokat állítanak össze, majd a feladatlapokat egy felhívás keretében eljuttatják az iskolákba (Bohdaneczkyné és Balogh, 2010).
Levelezés formájában történik a feladatok kiadása és javítása. A kémia iránt érdeklődők megismerik a felhívást küldő iskola szakmai elvárásait, kölcsönösen benyomásokat szereznek egymásról. A kémiatanárok fel tudnak figyelni a kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulókra.
Eltérő módszerrel, de céljában ugyanazt szolgálja a különböző érdeklődést felkeltő, egyúttal a középiskolai felvételre is előkészítő foglalkozások szervezése általános iskolások 7-8. osztályosai számára.
Középiskolában az általános iskolás tehetségek bevonzásához érdeklődést felkeltő, kísérletező szakkör szervezésére is lehetőség van. Ezekre a foglalkozásokra meghirdetés után többségében azok a tanulók jelentkeznek, akik megfelelően motiváltak a kémia iránt. Ezeken a foglalkozásokon a kémia iránt érdeklődő, a tárgy tanulása iránt elkötelezettséget mutató tanulók kiválaszthatók lesznek (Radnóti, 2014). Egy bevált program általános iskolások számára:
(1) Miről beszél a gyertya lángja? Feldolgozott ismeret: a láng szerkezetének vizsgálata egyszerű megfigyelésekkel, illetve kísérletekkel.
(2) Miért zöld nyáron, és miért sárga ősszel a fák levele? Feldolgozott ismeret: elválasztási módszerek bemutatása. Kromatográfia. A klorofill és a xantofill szétválasztása papírkromatográfiával.
(3) Hogyan készül a pezsgőtabletta? Kísérletek pezsgőtablettával. Feldolgozott ismeret: gázfejlődéssel járó reakciók. Az oldódás sebességét befolyásoló tényezők.
(4) Rejtőzködő ionok. Feldolgozott ismeret: fémionok kimutatása egyszerű csapadékképződéses reakciókkal.
(5) Szökőkutak a kémiában. Feldolgozott ismeret: ammónia és hidrogén-klorid gáz oldódása vízben.
(6) Színes képek készítése savval és lúggal. Feldolgozott ismeret: oldatok kémhatásának jelzése indikátorokkal. Egyszerű kísérlet vöröskáposzta levével mint indikátorral.
Következő fejezet: >>> 2.6.4.2. A tehetség gondozása, tanórán kívüli gazdagító programok