- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban
2.6.4.1. A kémiából tehetséges tanulók azonosítása
2.6.4.1.1. A tehetséges tanuló felismerésének lehetőségei a kémiaórán
Kiket tekinthetünk kémiai tehetségnek? Nehéz megmondani, hiszen a tehetség fejlődik, változik, ezért célszerű inkább tehetségígéretekről beszélni.
Felmérések alapján a kémiát tanító tanárok egy kérdőívre (Dávid és Bóta, 1999) adott válaszai szerint a tehetséges tanulók legfőbb ismérvei az átlagosnál nagyobb érdeklődés, a motiváltság és a kíváncsiság
Az első kémiaóráinkon a fenti tulajdonságok felismerése jelentheti az első, legfontosabb kapaszkodót. A tantárgy iránti érdeklődés felkeltésének egyik legcélravezetőbb módja a kísérletezés. Érdemes az első óráktól kezdődően tanári demonstrációs kísérleteket bemutatni, az egyszerűbbeket a tanulókkal otthon is elvégeztetni. Tanári gyakorlatomban az önálló kísérletvégzés terén évről évre sikeres próbálkozás – az oldatból történő kristályosítás, kísérletek pezsgőtablettával, galvánelem készítése gyümölcsből, PET-palack vizsgálata stb. – otthon történő elvégeztetése (Bohdaneczky Lászlóné és mtsai, 2015).
Egyszerű önálló feladatok, melyek motivációs ereje igen nagy. A jelenségekkel mélyebben foglalkozó, az összefüggéseket meglátó tanulókra érdemes figyelni, hiszen kreativitásuk, megfigyelőképességük átlagostól eltérő fejlettsége itt már megmutatkozhat.
A tehetséges tanulók számára képességeik kibontakoztatásához többlettudást kell biztosítani. A módszert, mely segítségével ez megvalósítható, gazdagításnak nevezzük. A módszerek pedagógiai vonatkozásairól Balogh László (2008) és Gyarmati Éva (2007) írásaiban bőséges információkhoz juthatunk.
Az alábbi
A
Ha megpróbálunk nehézség, bonyolultság szerint a feladatokban választékot biztosítani, akkor hamar kiderül, hogy melyik tanuló a jó problémamegoldó, és ki szereti az ilyen kihívásokat.
Az
Az