- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban
2.6.4.6. Számítógépes programok a tehetségfejlesztés szolgálatában
Az internethasználat és a tanulás kapcsolatában felmerülő új kihívások (Tót, 2007) ismeretében a korábbiaknál hatékonyabb ismeretelsajátítás és személyiségfejlesztés tervezhető a tehetségek gondozásában. Figyelembe kell vennünk az alábbi, újonnan felmerülő tanulói szemléletbeli és pszichikai változásokat (Tari, 2011):
A képi és hanginformációk kerülnek a középpontba, miközben az olvasási készségük gyengül.
A megfelelő kritikus gondolkodás hiányában nehéz kiszűrni, mit fogadhatnak el helytálló információként.
Az interneten elérhető anyagok sok esetben nem illeszkednek az iskolában megtanultak rendszeréhez, így nem alakul ki belőlük használható tudás.
Gondolkodásuk fejlesztéséhez nem járul hozzá az a tény, hogy szinte azonnal választ kaphatnak felmerülő kérdéseikre.
A rövid idő alatt érkező információözön miatt kevésbé tanulnak meg egy dologra koncentrálni, melynek következménye az lehet, hogy a tananyag feldolgozása során unatkoznak, gondolataik elkalandoznak, figyelmük nem lesz tartós. Ez érthető, hiszen a világhálón, a virtuális világban is ide-oda kattintanak, ha egy dolog már nem köti le őket.
Beszűkülnek, egyoldalúvá válnak a kommunikációs csatornák, a visszajelzésekre nem sok lehetőség adódik.
Az empátia készsége nem vagy kevésbé alakul ki, a narcisztikus vonások felerősödnek.
Az internethasználatnak számtalan kihasználható előnye ismert a tehetségek gondozásában.
Az alábbi lehetőségeket mérlegelve eredményesebben taníthatunk:
Következő fejezet: >>> 2.6.4.6.1. A világhálón elérhető egyéb tanítási tartalmak