- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.12.2. Tehetséggondozás informatikával
Az informatikával történő tehetséggondozás egyrészt irányulhat az alkalmazói és szakmai informatikában tehetséges diákok tehetséggondozására, másrészt vonatkozhat a nyelvi, a logikai-matematikai, a téri-vizuális, a testi kinesztéziás, az intraperszonális és interperszonális képességterületeken tehetséges diákok erősségeinek informatikával történő támogatására, valamint tehetséggel összefüggő gyenge oldaluk informatikával történő fejlesztésére is. Az informatika bevonható a digitális technológia használatára, kommunikációs eszközként, támogathatja a tanítási-tanulási folyamatot, lehetővé teszi a webes felületekhez való egyenlő esélyű hozzáférést. (lásd 2.6.12.1. alfejezet).
Az egyetemes tervezés a webes felületek infokommunikációs akadálymentesítésével (lásd 2.6.12.2. alfejezet) lehetőséget adhat különböző felhasználói csoportok (gyengénlátók, nem látók, színtévesztők, halláskárosultak, mozgáskárosultak, diszlexiások, diszkalkuliások stb.) számára az információszerzéshez, a tanuláshoz, a munkához és a lazításhoz történő egyenlő esélyű hozzáféréshez. Így az informatika hangsúlyos szerepet játszhat a tehetségvesztés megakadályozásában is.
A 2.6.12.2. és a 2.6.12.3. alfejezetekben ezeket a kérdéseket járom körbe, majd a témához kapcsolódóan a 2.6.12.4. alfejezetben konkrét jó gyakorlatokat, tehetséggondozó programokat mutatok be.
Következő fejezet: >>> 2.6.12.2.1. Informatikai tehetségek tehetséggondozása