- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.13. A vezetői tehetség felismerése és fejlesztése
2.6.13.6. Befejezésül
Bár a vezetői tehetség felismerésével és fejlesztésével világszerte – és különösen Amerikában – jó fél évszázada komolyan foglalkoznak pszichológusok, szociológusok, vezetési szakemberek, a tehetséges gyerekekkel foglalkozó programokban viszonylag későn kapott helyet ez a terület (Addison és munkatársai, 1987). Ma már csaknem egyöntetű a vélemény, hogy érdemes a vezetői tehetség kibontakoztatására erőfeszítéseket tenni, és ebben a feladatban a szülők és a pedagógusok természetes partnerei a tehetségkutatók.
Az utóbbi évtizedekben több pszichometriai eszközt is kidolgoztak a vezetői tehetség korai felismerésére, és ezek valóban hasznosnak bizonyultak. De az a tehetségekkel kapcsolatban általánosságban hangoztatott mondás, miszerint „[…] embereknek, nem teszteredményeknek kell dönteniük arról, hogy ki tehetséges és miben” (Pfeiffer, 2015), speciálisan a vezetői tehetséggel kapcsolatos döntésekre is igaz.
Irodalom
Abroms, K. I. (1985). Social giftedness and its relationship with intellectual giftedness. In Freeman, J. (Eds),
Addison, L., Oliver, A. I., Cooper, C. R. (Eds) (1987).
Ballantyne, I., Povah, N. (2016).
Balogh László (2016).
Balogh László (szerk.) (2011).
Bisland, A. (2004). Developing Leadership Skills in Young Gifted Students.
Böddi Zsófia, Keszei Barbara, Serfőző Mónika, Dúll Andrea (2015). A megfigyelés kutatásmódszertana – interakciók megfigyelése integrált és inkluzív óvodai környezetben.