2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek

2.6. Főbb tehetségterületek

2.6.13. A vezetői tehetség felismerése és fejlesztése

2.6.13.6. Befejezésül

Bár a vezetői tehetség felismerésével és fejlesztésével világszerte – és különösen Amerikában – jó fél évszázada komolyan foglalkoznak pszichológusok, szociológusok, vezetési szakemberek, a tehetséges gyerekekkel foglalkozó programokban viszonylag későn kapott helyet ez a terület (Addison és munkatársai, 1987). Ma már csaknem egyöntetű a vélemény, hogy érdemes a vezetői tehetség kibontakoztatására erőfeszítéseket tenni, és ebben a feladatban a szülők és a pedagógusok természetes partnerei a tehetségkutatók.

Az utóbbi évtizedekben több pszichometriai eszközt is kidolgoztak a vezetői tehetség korai felismerésére, és ezek valóban hasznosnak bizonyultak. De az a tehetségekkel kapcsolatban általánosságban hangoztatott mondás, miszerint „[…] embereknek, nem teszteredményeknek kell dönteniük arról, hogy ki tehetséges és miben” (Pfeiffer, 2015), speciálisan a vezetői tehetséggel kapcsolatos döntésekre is igaz.

Irodalom

Abroms, K. I. (1985). Social giftedness and its relationship with intellectual giftedness. In Free­man, J. (Eds), The Psychology of Gifted Children: Perspectives on development and educa-tion. London: John Wiley & Sons, 201–208.

Addison, L., Oliver, A. I., Cooper, C. R. (Eds) (1987). Developing Leadership Potential in Gifted Children and Youth. (An ERIC Exceptional Child Education Report.) ERIC Clearinghouse on Handicapped and Gifted Children: Council for Exceptional Children. Reston, VA.

Ballantyne, I., Povah, N. (2016). Értékelő és fejlesztő központ: Hatékony módszer a beválás előrejelzésére, kompetenciák vizsgálatára és fejlesztésére. Budapest: Edge 2000 Kiadó.

Balogh László (2016). Az egyéni tehetségfejlesztő programok alapjai. Debrecen: Didakt Kiadó.

Balogh László (szerk.) (2011). A tehetség felismerése és fejlesztése: Kézikönyv a tehetséggondozás gyakorlatához. Debrecen: Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet (a Magyar Tehetséggondozó Társaság honlapján).

Bisland, A. (2004). Developing Leadership Skills in Young Gifted Students. Gifted Child Today, 27(1), 24–27.

Böddi Zsófia, Keszei Barbara, Serfőző Mónika, Dúll Andrea (2015). A megfigyelés kutatásmódszertana – interakciók megfigyelése integrált és inkluzív óvodai környezetben. Gyermeknevelés, 3(2), 29–50.