- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.15. A szociális tehetség és fejlesztésének lehetőségei
2.6.15.3. A szociális és az érzelmi kompetencia fejlesztése
2.6.15.3.3. Óvodai és iskolai szociáliskészség-fejlesztő programok Magyarországon
Hazánkban is léteznek olyan, az óvodai és iskolai munkába beépíthető programok, amelyek a szociális és érzelmi készségek, képességek fejlesztésére irányulnak. Ezek közé tartoznak a szociális készségek iskolai, játékos fejlesztéséhez segítséget nyújtó módszertani könyvek (Konta és Zsolnai, 2002; Gádor, 2008), a serdülőkorú gyerekek szociális kompetenciáját fejlesztő programok (Sütőné, 2005; Szabó és Füredi, 2015), valamint az óvodás és az alsó tagozatos gyerekek fejlesztését segítő módszertani kiadvány (Zsolnai, 2006). Ezek részletes bemutatására jelenleg nincs mód, viszont példaként álljon itt néhány olyan játék, amely jól érzékelteti, hogy milyen típusú fejlesztő feladatok és gyakorlatok használatára kerül sor az ilyen programokban.
Az alábbi játékok célja alsó tagozatos gyerekek szociális és érzelmi képességei, készségei fejlődésének segítése. A gyakorlatok preventív jellegűek, így a részvétel az osztály minden tanulója számára ajánlott. A játékos feladatokkal történő fejlesztés az együttműködés, a kommunikáció, a szociálisprobléma-megoldás, az érzelmek kifejezésének, felismerésének és szabályozásának megerősítésére fókuszál. A játékos fejlesztés hatására pozitív irányú változások következnek be a diákok szociális viselkedésében (Konta és Zsolnai, 2002; Zsolnai, 2013).
Együttműködést fejlesztő játékok Betűkirakó