- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.1.1. A terület fogalmi tisztázása, és ennek jelentősége a tehetségtudományban
A terület fogalmának tisztázása azért is ütközik nehézségekbe, mert legalább négy olyan jelenségkör van, amelyben ez a fogalom döntő szerepet játszik. Bár ezek a jelenségkörök gyökeresen különböznek egymástól, ugyanakkor szinte elválaszthatatlanul össze is tartoznak: az agy és a neurális hálózat mint biológiai szerv, szervrendszer működési területei; az elmeműködés, az intelligencia területei; az emberi tudásterületek, vagyis kulturális területek; valamint e tudásterületek társadalmi felépítményei, a szakmai területek. Miközben e négy jelenségkörnek hallatlanul bonyolult összefüggésrendszere van, amelyben különböző ok-okozati, vertikális és horizontális hatás- és viszonyrendszerek egyaránt lehetségesek, és amelyeknek ma még nyilván csak egy töredékét ismerjük, amennyiben egyáltalán tudunk róluk valamit, egy negatív állítássort bizonyosan megfogalmazhatunk velük kapcsolatosan:
nincs olyan társadalmi felépítményként megragadható terület, amely mögött nem áll valamilyen tudásterület vagy több tudásterület kombinációja,
nem létezhet olyan tudásterület, amelynek nincsenek meg az intelligenciában az alapjai, végül:
nincs, nem létezhet olyan intelligenciaterület, amelynek nincsenek biológiailag értelmezhető agyi és neurológiai alapjai. Ez utóbbit fordítva is megfogalmazva: nem létezhet olyan tehetségterület sem, amelynek nincs agyi/neurális hálózati alapja. Amikor tehát valamilyen tehetségjelenségről azt állítjuk, hogy annak megvannak az agyi alapjai, akkor azzal nem sokat mondtunk, lévén, hogy mi emberek semmilyen olyan mentális vagy fizikai tevékenységre nem vagyunk képesek, amelynek nincs agyi/neurális hálózati alapja.
Következő fejezet: >>> 2.6.1.1.1. Agyi/neurális hálózati területek