- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.1.1. A terület fogalmi tisztázása, és ennek jelentősége a tehetségtudományban
2.6.1.1.2. Intelligencia és intelligenciaterületek
Míg az agyi és a neurális hálózati területek fizikailag és működésrendszerileg is azonosítható – bár egymástól nem minden szempontból diszkrét módon elkülöníthető – entitások, addig az intelligencia az elme működésének egy tudományos szempontból absztraktíve elkülönített vonása. Tehát egyrészt nem azonos az aggyal és a neurális hálózattal mint fizikai rendszerrel, noha nyilvánvalóan azokon nyugszik, másrészt az elme működésének egy általunk, emberek által konceptualizált aspektusa, ezért is rendelkezünk olyan sok és sokféle intelligenciamodellel. Egy dologban azonban valamennyi intelligenciaelmélet közös: területeket különít el, és ezekről, illetve ezek összefüggéseiről tesz különféle megállapításokat. Mivel jelen fejezetünknek nem feladata az intelligenciaelméletek bemutatása, ezért csak utalunk arra, hogy Howard Gardner (1999) például agyi-fiziológiai alapon különbözteti el az általa azonosított 8 különféle intelligenciát, azoknak különféle, egymástól elképzelése szerint teljesen független, önálló fejlődésmeneteiket is elkülönítve egyben, míg a legtöbb intelligenciaelmélet alapvetően nyelvi, zenei, számi/matematikai és téri/mozgásos intelligenciaterületeket különít el. Az intelligenciaelméletek nagymértékben különböznek egymástól abban a tekintetben, hogy feltételeznek-e egy közös, centrális intelligenciamagot vagy sem, egy olyan központi vezérlőt – G-t
Az utóbbiak közül Caroll háromrétegű intelligenciamodellje (Caroll, 1993) alapvetően Spearman (1927) központi irányító és speciális intelligenciarészekre bontott modelljére, valamint Cattell (1971) folyékony és kristályos intelligenciamodelljére épít. Spearmanhoz hasonlóan Caroll is feltételez egy központi, G intelligenciaalapot, ez az első réteg, amelyhez az általa vázolt rendszerben 9 szélesen értett kognitív képesség kapcsolódik a második rétegben – például rövid távú memória, vizuális mintázatokhoz kapcsolódó kognitív folyamatok, mennyiségi jellemzőkhöz kapcsolódó kognitív folyamatok és további 6 hasonlóan széles terület –, majd ezekhez egy sor szűkebben értett, specializált képesség kapcsolódik, immár a 3., legalsó réteget alkotva a rendszerben. Ez utóbbi esetében azonban az az érdekes, hogy azoknak egy jelentős része már kulturálisan specifikus, társadalmilag kidolgozott, történetiségben kibomló terület, mint például az angol nyelvtanulás képessége, a tárgyi tudásrendszerek és hasonlók.
Másféle gondolatmenet alapján, de Gagnè (2017) is hasonló eredményre jut a maga új tehetségmodelljében, amelyet a