- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.8. A zenei tehetség felfedezése és fejlesztése
2.6.8.2. A zenei tehetség azonosításának lehetőségei, eszközei, pszichológiai szempontjai
2.6.8.2.2. Zenei teljesítménytesztek
A teljesítménytesztekben is megjelennek az adottságokat vizsgáló feladatok közül a hangmagasság-megkülönböztetésre, dallami és ritmikai azonosságra-különbözőségre, zenei emlékezetre vonatkozó altesztek. Emellett számonkérnek zenei ismereteket is, emiatt nagymértékben függenek az adott oktatási rendszertől, így a standardok csak szűk körben lehetnek mérvadók. Az oktatás során kialakított készségek mérésére kidolgozott tesztek közül a Colwell
A magyar oktatási környezetre Erős Istvánné (1993) dolgozott ki tesztet, melyben a zenei észlelés mellett a notációval kapcsolatos képességeket és az éneklési képességet vizsgálja, két dimenzió mátrixaként. A 2.6.8.1. táblázat szemlélteti modelljét.
2.6.8.1. táblázat. A zenei képességek kétdimenziós modellje (Erősné, 1993)
Erősné modellje azért is jelentős, mert további magyar képességvizsgálatok kiindulópontjául szolgált. Három kutatást emelünk ki, mindhárom közös jellemzője, hogy a magyar iskolai zenei nevelés kontextusában alkalmazható, továbbá a teljes mérőeszközök szabadon hozzáférhetőek.
Turmezeyné Heller Erika (2007b) 2004 és 2006 között folytatott méréseiben a zenei képességek fejlődését tárta fel a 7–10 éves korosztályban, saját feladatrendszerrel, hároméves longitudinális program keretében. A kutatást kiterjesztette 8. osztályig a zenei írás-olvasási képesség fejlődésére is (Turmezeyné és Máth, 2014).
Gévayné Janurik Márta (2010) a 4–8 éveseket vizsgálta. Munkájának jelentőségét a korai életkorban alkalmazható feladatrendszer, valamint a zenei képességek és az iskolai tanuláshoz szükséges alapkészségek összefüggésének feltárása adja. A „papír-ceruza” tesztfelvétel helyett a korszerű technikai eszközökre építő eljárások felé nyitott Asztalos Kata (2016) online tesztje, melynek segítségével az 5–17 évesek zenei észlelési képességeinek vizsgálatához kínál hatékony eszközt.
Nem kerülhető meg a kérdés, hogy mit mérnek, és mit nem mérnek a zenei tesztek. A második kérdésre könnyebb a válasz: a zene által hordozott jelentés megértését, a zene iránti érdeklődést, a motivációt és az alkotóképességet nem veszik figyelembe. Arra a kérdésre, hogy mit mérnek, ugyanolyan nehéz válaszolni, mint az intelligenciatesztek esetében. A hagyományos zenei tesztek általánosságban a percepciós és a reprodukciós képességeket vizsgálják, azonban hogy ezek milyen összetevőkből állnak, abban nincs egyetértés. A Dombiné (1992) által ismertetett 29 zenei teszt összesen 87(!)-féle különböző zenei képességet említ. Meghatározásukban, rendszerezésükben, prioritásukban sem találunk egységes nézőpontot. Közösnek mondható ellenben, hogy valamennyi gerincét a zenei azonosság-különbözőség hallás utáni megkülönböztetése jelenti. Ez tekinthető az összes zenei képesség alapjának.
Ahogy az alábbi frappáns megfogalmazás sugallja, a tesztekből bár levonható következtetés, de ezt nem azonosíthatjuk a zenei tehetséggel. „Miként az intelligenciateszt verbális altesztjét sem a költők azonosítására találták ki, ugyanúgy a zenei tesztek sem képesek a különleges kreatív vagy reproduktív zenei teljesítmény prognosztizálására.” (Motte és Haber, 2002, 283.)
Következő fejezet: >>> 2.6.8.3. A zenei tehetség kibontakozását befolyásoló tényezők