- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.2. Matematika tehetséggondozás
2.6.2.4. A matematikai tehetségek felismerése. A matematika, illetve a problémamegoldó gondolkodás iránti érdeklődés felkeltésének és fejlesztésének lehetőségei. A matematika tehetségfejlesztéshez elérhető szakmai anyagok
Az az általánosan elfogadott vélemény, hogy a matematikai tehetség korán megmutatkozik. Valóban a tanulók egy viszonylag szűk rétegénél hamar kiderül, hogy gyorsan számolnak, szívesen foglalkoznak számolást, gondolkodást igénylő feladatokkal, könnyen felismerik az összefüggéseket. Egyszóval
Csakhogy azon tanulók aránya, akiknél a matematikai tehetség több tényezőben is megmutatkozik, elenyésző ahhoz képest, amennyi szakemberre a reál területeken szükség lenne. Ezért
Számos tapasztalat mutatja, hogy az érdeklődés felkeltése, megfelelő motiváció, a tanulóhoz igazodó fejlesztési módszer megnyerheti a tanulót az MTMI-pályák valamelyike számára. Figyeljen fel a szülő, a pedagógus ezekre a jelekre, teremtse meg a lehetőségét annak, hogy ezek a jelek megmutatkozhassanak.
Melyek lehetnek ezek a jelek, kik azok a gyerekek, akikre ebből a szempontból érdemes fokozottan figyelni?
Aki gyorsan megoldja a feladatokat, hamar felfedezi az összefüggéseket. (Nemcsak matematikai jellegű feladatokra gondolunk itt, hanem bármely olyan feladatra, amely egy probléma megoldását jelenti, aminek a megoldásához találékonyság szükséges.)
Aki ugyan nem mindig jut el a feladatok megoldásáig, de vannak jó ötletei.
Aki nem gyors ugyan, de ha elegendő idő áll a rendelkezésére, akkor szépen meg tudja oldani a feladatokat.
Aki tud kérdéseket megfogalmazni a témával kapcsolatosan.
Aki jó tippeket ad, ha előre becslést kérünk a feladat eredményére.
Aki jól tudja részekre bontani a feladatokat, rendszerezni az ismereteket.