- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.8. A zenei tehetség felfedezése és fejlesztése
2.6.8.3. A zenei tehetség kibontakozását befolyásoló tényezők
2.6.8.3.3. A szülők szerepe a gyermek zenei fejlődésében
A családi környezet szerepét vizsgáló kutatások mind alátámasztják, hogy a zenei fejlődés folyamatában is rendkívül fontos időszak az első életév. A korai zenei impulzusoknak nemcsak a zenei, hanem a beszédfejlődésre is pozitív a hatása (vö. Turmezeyné és Balogh, 2009). A szülők hatása bár döntő, de nem szükséges, hogy zenei szempontból képzettek legyenek. A család szocioökonómiai státusza, szociokulturális háttere összefügg a felnövekvő gyermek esélyeivel, befolyásolva a zenei tehetség kibontakozását is, továbbá hatása egyértelműen megnyilvánul a zenei ízlésben. Megerősíti ez utóbbit hazánkban Körmendy Zsolt (2015) a hangverseny-látogató közönség összetételét vizsgálva.
Mit tehetnek a szülők? A kutatások szerint a legfontosabbnak a közös éneklés, zenélés, koncertlátogatás és a zenéről való családi beszélgetés bizonyult. (vö. Turmezeyné és Balogh, 2009). A zenei képességek neuropszichológiai hátterével foglalkozó Gruhn (2003) az alábbi ajánlásokat teszi szülőknek:
(1) Támogassuk a gyerek zenei megnyilvánulásait, az éneklést, a zenére mozgást!
(2) Minél többet énekeljünk neki dalokat, de szövegtelen dallamokat is! Az éneklés minél változatosabb legyen ütemformájában, hangsorában, azaz ne szorítkozzunk csak a gyerekdalok zenei világára! A gyerek által kedvelt dalokat variáljuk!
(3) Játsszunk vele énekes-mozgásos játékokat!
(4) Az iskoláskorba lépve adjunk neki lehetőséget a hangszertanulásra!
Következő fejezet: >>> 2.6.8.3.4. Az intézményes zenei nevelés szerepe