- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.3. Tehetségfejlesztés a biológiatudományban
2.6.3.4. A biológiatudományokban tehetséges tanulók foglalkoztatásának lehetőségei és módszerei
2.6.3.4.3. A tehetséges tanuló biológiai kutatásának módszerei: modellezés, terepi kutatás, IBL, PBL
A természettudományos kutatás kognitív alapját a természettudományos problémamegoldás jelenti, amelynek során a kutató problémákat fogalmaz meg, ezek megoldására hipotéziseket alkot, amelyek bizonyítására különböző eljárásokat tervez és valósít meg (elméleti és gyakorlati), adatokat gyűjt és értelmez, azokból következtetéseket von le. A hipotézisek bizonyítását megfigyelésekkel, kísérletekkel végzi, következtetései eredményeként elméleteket állít fel, amelyeket időnként (főleg a genetika és molekuláris biológia terén) modellekkel támaszt alá.
A
A biológiai kutatások egy része a természetben,
Végezetül meg kell említenünk azokat a többnyire csoport-, illetve kooperatív munkára épülő módszereket, amelyek segítségével a tehetséges tanulók szociális kompetenciáit is fejleszteni tudjuk a természettudományok, ezen belül a biológia tanításában és tanulásában. Ezek azért fontos módszerek, mert diákjaink későbbi munkahelyeiken is hasonló közegben és módszerekkel végzik majd munkájukat, és meg kell tanulniuk, mit jelent kooperatívan problémát megoldani és alkotni.
Ennek egyik módszere a kutatásalapú tanulás
Hasonló, általában kooperatív tevékenységre épülő módszer a problémaalapú tanulás
2.6.3.3. táblázat. Az IBL és PBL összehasonlítása (Dobróné, 2015, 8.)
A legalapvetőbb különbség közöttük azonban az, hogy míg az IBL kifejezetten e természettudományos kutatás módszerét hangsúlyozza, addig a PBL a problémamegoldás fejlesztését tűzi ki fő célul. Ehhez rendeli logikai struktúráját és módszereit is. A tehetségek fejlesztésére ez a módszer épp olyan fontos és alkalmas, mint az IBL, mert a természettudományos megismerés és gondolkodás alapképességét, a természettudományos problémamegoldást fejlesztjük általa. Különösen hasznos azon formája, amikor a csoportban nincsenek körülhatárolt, leosztott feladatok (kooperatív problémamegoldás), hanem a csoport minden tagja egyenjogú hozzászólója és résztvevője a folyamat bármely elemének (kollaboratív problémamegoldás).
Következő fejezet: >>> 2.6.4. Tehetséggondozás a kémiatudományban