- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.10. Sporttehetség-gondozás holisztikus szemléletben
2.6.10.3. Pedagógiai szemléletek hatásai a sportoktatásban
A holisztikus szemléletben végzett sporttehetség-gondozásban a fent bemutatott fejlődés-központúság jelenik meg. A különböző nevelői filozófiákat, szemléleteket valló szakemberek eltérő módon igyekeznek tanítványaik fejlődését serkenteni. E nevelői filozófiák a nevelő előzetes tapasztalatain, neveltetésén, saját hozott mintáin s az adott társadalmi hiteken alapulnak. Ezekből adódóan az, hogy milyen szemléletben dolgozik valaki, összefügg személyiségével, világképével is. A nevelő – legyen az pedagógus vagy szülő – szemlélete megnyilvánul a kommunikációban, a célokban, a képviselt értékekben, a módszertanban s még a játékfilozófiában is. Bizonyára nagyon sokféle nevelői szemlélet létezik, de kettő közülük a gyakorlatban markánsan kirajzolódik:
Az egyiket nevezhetjük
A „légy elégedetlen, és akarj bizonyítani szemléletre” példa az az edző, akinek ars poeticájának egyik fő mondata a következő: „A jó dolgokat meg kell említeni, a hibákat ki kell emelni.” Ő úgy gondolja, hogy a pozitív dolgok hangsúlyozása inkább csak elégedetté, önelégültté tenné a versenyzőt. Más példa az édesanya, aki a következő mondattal várja a mérkőzésről hazaérő fiát: „Hallottam, jó sz.. voltál ma.” Egy NB2-es labdarúgó szakvezető azzal kívánta „játékosai önbecsülését felpiszkálni”, hogy az előző edzőre hivatkozott, miszerint ez a keret nem alkalmas minőségi játékra. Sejthető, hogy a csapat nem szárnyalt a következő mérkőzésen. A negatívumok és kritikák hangsúlyozására építő pedagógia rontja az önbecsülést, káros hatással lehet az egész énképre. A bizonyítani akarás általi magas szintű teljesítmény helyett inkább magas fokú teljesítményszorongást, alacsony vagy eredményesség függvényében szélsőségesen váltakozó önbizalmat, csökkenő kreativitást, illetve kudarckerülő attitűdöt eredményez. A külső motiváció hangsúlyozása miatt a külső tényezők jobban befolyásolják a motivációt, ezért a motiváció a külső körülményektől erősen függővé válhat.
Az „élvezd, amit csinálsz és teljesedj ki benne” a sportolók érdeklődésére, erősségeire, a tevékenység szeretetére és örömére alapoz. Támogatja a kezdeményezést és az önállóságot. A sporthelyzetekben a problémák hangsúlyozása helyett a játékot és a kihívások élvezetét helyezi előtérbe. Az ebben a szemléletben történő képződés a tevékenység szeretete, az érdeklődés és az öröm által stabilabb, belső motivációt tarthat fenn. Továbbá erősítheti az önbizalmat, kedvező hatással lehet a kreativitásra és a kudarcokból való felépülésre. Ilyen szemléletet közvetít például a labdarúgásban a FUNino program filozófiája (Wein, 2013).