- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.8. A zenei tehetség felfedezése és fejlesztése
2.6.8.4. A zenei tehetség és képességek fejlesztésének neuropszichológiai háttere
Köztudott, hogy a zene a jobb agyféltekéhez köthető, éppúgy, mint az érzelmek, a bal agyfélteke pedig a beszédért és általánosságban az analitikus gondolkodásért felelős. Az egyre finomodó eljárások árnyalják a képet, és hosszan sorolhatnánk az egyes zenei tevékenységekkel megfeleltethető agyi területeket (vö. Peretz és Hébert, 2000), ám témánk szempontjából fontosabb, hogy az agyi aktivitást nagyban befolyásolja az egyén tanulási tapasztalata. A tanult zenészek agyában más területek lépnek működésbe adott zenei tevékenységnél, mint a képzetleneknél. Mivel a képzettek tudatosabban viszonyulnak a zenéhez, ezért náluk a bal agyfélteke végez el bizonyos feladatokat, ami az amatőröknél a jobb agyféltekében történik. Az emberi agy nem statikus, zenei képzés hatására nemcsak az agyi feldolgozás helye változik, hanem a zenészek agya anatómiailag is különbözővé válik, így például a két agyféltekét összekötő
A korai ingerek tehát döntő fontosságúak, és a zenei képességekért felelős agyi struktúrák kifejlődéséért ebben az életkorban a szülő tehet a legtöbbet. A pszichológusok azonban a józan mértéktartásra hívják fel a figyelmet. A harmonikus családi környezet mindazt nyújtja, amire a gyereknek szüksége van, sőt, a túlingerlés káros is lehet.
Következő fejezet: >>> 2.6.8.5. A zenei fejlődést magyarázó modellek