- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.6.14.1. A spirituális tehetség fogalma
Fejezetünkben egy nehezen megfogható, ám egyre inkább elfogadottabb tehetségterületről, a spirituális tehetségről lesz szó. Ezzel a tehetségterülettel több tehetségmodellben is találkozhatunk, pl. a Magyarországon is jól ismert Piirto-modellben (Piirto, 2011, 9.). A szövegben azonban legtöbbször spirituális intelligenciaként (SQ) fogunk rá hivatkozni, csupán csak azért, mert ennek a területnek az összetevőit vizsgáló szakirodalom sokkal gyakrabban használja a spirituális intelligencia fogalmát. Olyan kérdésekre keressük majd a választ, hogy mit is takar a spirituális intelligencia fogalma, milyen összetevői vannak, mikor mondhatjuk azt valakire, hogy spirituálisan tehetséges, egyáltalán mérhető-e a spirituális tehetség, és hogyan fejleszthető akár az osztálytermek falai közt is.
Következő fejezet: >>> 2.6.14.1.1. A kezdetek: Gardner – létezik spirituális intelligencia?