- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
2.3.1. A tehetségfejlődés időperspektívája
2.3.1.2. Korai általános és speciális tehetségjegyek; a fejlődés életkori sajátosságai
2.3.1.2.3. A csodagyerekek sajátosságai
Definíció szerint a csodagyerek
A kiemelkedően tehetséges és a csodagyerek közti különbség főként a korhatárból adódik. A különböző szerzők egyetértenek abban, hogy egyfajta szerencsés együttállás vagy koincidencia eredménye, s hogy a csodagyerekek tehetsége területspecifikus jellegű, azaz jellemzően nem az általános intellektuális fejlettség megnyilvánulása. (Ebben az értelemben a csodagyerekek is a később tárgyalásra kerülő, egyenetlen fejlődés példái.) Az életútelemzések alapján elmondható, hogy a kiemelkedő adottságokkal rendelkező gyermek olyan családba születik, ahol felismerik és értékelik adottságait, és igyekeznek fejleszteni azokat. Ennek érdekében gyakran mestertanár foglalkozik a gyermekkel, a fejlesztés során pedig nagy hangsúlyt fektetnek a gyermek érdeklődésének és elkötelezettségének fenntartására. Ennek ellenére nincs garancia arra, hogy a csodagyerek felnőttként is kiemelkedő lesz, bár az is előfordul, hogy a sok gyakorlás következtében megtartja fejlődési előnyét.
Jellemzően olyan területeken találkozunk csodagyerekekkel, ahol a személyes tapasztalatoknak vagy az előzetes tudásnak kis jelentősége van (pl. sakk, matematika, zene), s az is jellemző, hogy nem hoznak létre új alkotásokat (Tóth, 2003). Herskovits (2005) szerint sokan úgy vélik, hogy a korán kezdett tehetségfejlesztés kedvezőtlen hatású, s az is elterjedt vélekedés, hogy a csodagyerekek hamar kiégnek, s a korai erőltetett eredmények elérése során személyiségük sérül. Mint arra Herskovits felhívja a figyelmet, nem szabad általánosítani, hiszen csak egyénileg ítélhető meg, hogy egy adott teljesítmény a meglévő potenciálok optimális és örömforrást jelentő kihasználása, vagy valóban kényszer.
Következő fejezet: >>> 2.3.1.3.1. A morális fejlődés tehetségeseknél