- A tehetség kézikönyve elé
- 1. A HAZAI TEHETSÉGSEGÍTÉS TÖRTÉNETE, EREDMÉNYEI 1990-IG
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 1.2. Tehetségsegítés a késői reneszánsz és a barokk korban (1526–1772)
- 1.3. Tehetségsegítés a magyar felvilágosodás korában (1772–1800)
- 1.4. Tehetségsegítés a nyelvújítás idején és a reformkorban (1800–1848)
- 1.5. A szervezett tehetségsegítés alapjainak lerakása a 19. században
- 1.6. Szervezett tehetségsegítés a századfordulótól a második világháborúig
- 1.7. Tehetségsegítés a szocializmusban a rendszerváltásig
- 1.1. Tehetségsegítés Magyarországon a középkorban (1526-ig)
- 2. Elméletek, módszerek, tehetségterületek
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 2.2. Azonosítás, mérés; versenyek. A fejlesztés módszerei; eltérő fejlődési életutak
- 2.3. A tehetségígéretek fejlődésének általános jellemzői, kiemelten az alulteljesítő és speciális bánásmódot igénylő más tehetségesek fejlődésének sajátosságai
- 2.4. A komplex tehetségfejlesztő programok kidolgozásának tartalmi szempontjai
- 2.5. Pedagógiai és pszichológiai módszerek, eszközök a tehetségfejlesztő programok megvalósításához
- 2.6. Főbb tehetségterületek
- 2.7. Tehetséggondozó tantervek, programok készítésének metodikája
- 2.8. A komplex tehetséggondozó programok hatásvizsgálata
- 2.1. Intelligencia és tehetség; tehetségmodellek
- 3. SZAKEMBEREK, SZÉLES KÖRŰ EGYÜTTMŰKÖDÉS
- 4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
- Tartalomjegyzék
4. TEHETSÉGSEGÍTŐ PROGRAMOK HAZÁNKBAN ÉS MÁS ORSZÁGOKBAN
4.1. Nemzeti programok, keretrendszerek, eredmények, víziók
4.1.3. A Nemzeti Tehetség Program
Bajor Péter
Az egyének személyes boldogsága, a kisebb-nagyobb társadalmi közösségek harmonikus együttélése alapvető emberi, társadalmi céljaink közé tartozik. Az ennek érdekében lehetséges tehetségsegítő aktivitások tehát az egyes nemzetközösségek különleges természeti kincseinek és erőforrásainak hasznosítását jelentik. A tehetségek megtalálása, az egyéni képességek felismerése, elismerése, egyedi igény szerinti támogatása és hasznosulásának ösztönzése a magyar nemzet egészének is kiemelten fontos érdeke és feladata. A 2008-ban, széles politikai konszenzussal elfogadott, húsz évre szóló Nemzeti Tehetség Program komplex rendszerét különleges állampolgári bizalom veszi körül, Kárpát-medencei hálózata pedig nemzetközi szinten is elismerést eredményezett. A Nemzeti Tehetség Program feladatainak javára felajánlott állampolgári adóegyszázalékok, a program megvalósítására adott fejlesztési források a magyar köznevelés és felsőoktatás minőségi javítását szolgálják, valamint egy tehetségbarát társadalom kialakulását támogatják.
Kulcsszavak:
Nemzeti Tehetség Program, Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum, ECHA, Bonis Bona-díj, Magyar Tehetséggondozó Társaság, NFTÖ, komplex tehetségprogram, felsőoktatási tehetséggondozás, Matehetsz, állami–civil együttműködés